Review: True Food van Carrie Solomon door Louise van Kitchenet

Louise van Kitchenet ontdekte via onze feel.it app het boek True Food van Carrie Solomon. Lees hier wat zij ervan vond.

De in Amerika geboren en naar Parijs geëmigreerde fotografe Carrie Solomon is de bezielster van het boek True Food waarin ze een pleidooi voert voor koken met lokale ingrediënten.

Als zelfverklaarde ‘locavoor’ koopt Carrie, met de seizoenen als leidraad, ingrediënten zoveel mogelijk bij lokale boeren, bakkers en slagers. Over die bewuste levensstijl pende ze haar bevindingen neer, wat tot het boek True Food leidde. Een paperback die de lezer, aan de hand van tips en recepten, wil inspireren om wat meer stil te staan bij de herkomst van voedsel en de plaats waar het geproduceerd wordt.

True Food is onderverdeeld in vier hoofdstukken, één voor elk jaargetijde, en begint telkens met een lijst van een tiental groenten en fruit die op dat moment in het seizoen en dus het lekkerst zijn. Naast de talrijke voordelen van lokaal eten die de Amerikaanse opsomt, zoals het versterken van de lokale economie, versheid, smaak en milieu-invloeden, geeft ze ook tips mee over hoe je meer verantwoord kan eten. Meer zelf maken en bakken, minder verpakt voedsel kopen en duurzaam gevangen vis eten lijken vanzelfsprekende adviezen maar worden in het dagelijkse leven toch niet altijd toegepast. Nog té veel mensen zijn er zich bijvoorbeeld niet van bewust dat de winter nu niet bepaald de beste periode is om tomaten te kopen. Ze zijn zuur, duur en geïmporteerd of in verwarmde, milieubelastende, serres gekweekt.

De recepten die Carrie hanteert zijn eenvoudig, over het algemeen vegetarisch en uiteraard seizoensgebonden. Ze leert je zaden en granen kiemen, zomergroenten pickelen en eenvoudige gerechten waarin groenten en fruit centraal staan, zoals carpaccio van courgette met verse ricotta en tomatenvinaigrette of peren-druivenchutney met rozemarijn, maken. True Food is een aanrader voor iedereen die graag wat meer op het ritme van de seizoenen wil koken.

Lees nog meer over lekker en gezond eten op Louise's blog en in feel.it.

button app store Button google play

Blader hier door het boek: