7 dingen die we kunnen leren van georganiseerde mensen

Je kent ze wel, die georganiseerde mensen die nooit te laat komen, er altijd onberispelijk uitzien en nooit een dubbele boeking in hun agenda hebben. Slaag jij er ook niet altijd in? Deze dingen kunnen we leren van onze georganiseerde collega’s.

1. Schrijven is blijven

Mensen die nooit een verjaardag vergeten, weten wanneer je een belangrijk gesprek hebt of altijd een kerstkaartje sturen hebben geen monstergeheugen waarin ze alles opslaan. Hun geheim? Ze schrijven dingen op. Ze houden een agenda bij en een verjaardagskalender (eventueel digitaal). Schrijf dus vanaf nu dus alle belangrijke data die je niet mag vergeten op. Doe je het via je smartphone, dan krijg je zelfs meldingen. Je vergeet geen belangrijke dingen meer én je hoeft je hoofd niet de hele tijd te breken. Een win-win-situatie dus. Wist je trouwens dat je door veel te noteren je zelfvertrouwen kunt boosten? Hier lees je er meer over.

2. Een opgeruimd bureau

Een leeg kopje koffie, enkele rondslingerende notitieboekjes en nog een halve koek op je bureau liggen? Dan ruim je maar beter even op. Georganiseerde mensen zorgen namelijk dat hun bureau geen zootje wordt. Onderzoek wees zelfs uit dat als je dingen organiseert op je bureau, je ze onbewust ook organiseert in je hoofd. En mensen met een rommelig bureau zouden minder gefocust zijn dan mensen met een clean desk. Probeer dus iedere avond even je bureau leeg te maken. Tips voor de grote schoonmaak vind je hier.

3. Niet perfect is ook goed

Georganiseerde mensen beseffen dat ze niet perfect zijn, maar dat is oké. Ze zijn efficiënt en geven hun energie aan dingen die er écht toe doen. Wil je alles met de volle perfectie doen, dan krijg je last van uitstelgedrag. Dat zorgt voor chaos, waardoor je op het einde helemaal de bomen door het bos niet meer ziet. Ben jij zo’n uitsteller? Hier lees je 5 tips om te stoppen met uitstellen. 

4. Een to-do-lijstje voor alle taken

Verschillende lijstjes zijn verwarrend, georganiseerde mensen werken met 1 to-do-lijstje waarop ze al hun taken noteren. Ze moeten dus niet zoeken naar verschillende lijstjes waarop ze to-do’s krabbelen. Bovendien starten ze met de vervelende taakjes eerst, en laten ze de leukste opdrachten voor daarna. Weet je niet goed waar beginnen? Lees dan zeker dit artikel over hoe je meer dingen gedaan krijgt.  

5. Plannen, plannen en nog eens plannen

Hoe je het meest productief bent? Door te plannen. Meer zelfs, georganiseerde mensen weten wanneer ze ’s avonds in hun bed stappen, wat ze de volgende dag op het programma hebben staan. Ze leggen hun kleren klaar, maken hun lunch voor de middag en kennen hun deadlines. Dat voorkomt stress. Heb jij last van stress? Hier lees je 6 signalen die bewijzen dat je stress hebt, zonder dat je het weet. 

6. Negeer je mails

En dan bedoelen we niet dat ze je helemaal niet meer moet lezen. Maar klik ze 1 keer open in de voormiddag en 1 keer in de namiddag. Door telkens je werk even te laten liggen omdat je een mailtje binnen krijgt, ben je minder gefocust en verspil je veel tijd. Doe dus zoals georganiseerde mensen en las een vast momentje in. Werk je van thuis? Zit dan ook niet rond te surfen. Lees hier tips voor efficiënt thuiswerk.

7. Ontspul!

“Misschien kan ik dit nog wel eens gebruiken”, is een vaak gebruikt excuus. Maar te veel spullen, zorgen voor minder overzicht. Bewaar dus niet alles. Georganiseerde mensen houden niet alles bij. Geen idee waar je met je spullen naar toe moet? Verkoop ze. Of nog beter, schenk ze aan een goed doel.

Ben jij nieuwsgierig naar wat succesvolle mensen na het werk doen? Dat ontdek je hier.

Meer tips:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content