Investeren 2.0: deze handtassen brengen je het meeste geld op

Je spaargeld brengt op een good old spaarboekje zelfs geen zakje chips meer op: hoog tijd dus voor een nieuw, interessant beleggingsplan. Wíj doen voortaan ‘in handtassen’. En dit is waarom.

Je hebt het misschien al gemerkt: er duiken steeds meer gespecialiseerde sites op waar je een tweedehands designertas kunt kopen, of verkopen. De meeste van die sites (onze lijst volgt) zijn betrouwbaar, mooi vormgegeven én professioneel wat advies en expertise betreft. Wat meteen opvalt: een tweedehands designertas is vaak niet goedkoper dan een ‘eerstehands’ tas. Wel integendeel. Waaruit wij, met onze briljante vrouwenlogica, afleiden dat: 1) een designertas kopen een excellente investering is en 2) een designertas vérkopen je maand kan goedmaken. Maar goed: je hebt designer en designer. Dít zijn de tassen waar je bankier blij van wordt.

DE BIRKIN VAN HERMÈS: BETER DAN GOUD

Onlangs kwamen experts naar buiten met het heuglijke nieuws dat DE beste investering die een mens (lees: vrouw) momenteel kan doen, een Birkin-tas is. De prijs van deze prestigieuze knaller is in 35 jaar zo gestegen, dat je op een return van 14% per jaar uitkomt. Véél meer dan goud en de onvoorspelbare beurzen. Maar we blijven realistisch: een tas als deze is slechts weggelegd voor de lucky few.

De Diana flap bag van Chanel: daar zit een verhaal EN dus potentieel in. Maar hou het stil. 

Om even in mensentaal te praten: de gemiddelde Birkin in kroko kost hetzelfde als een Mercedes E-klasse met leren zetels. Niet voor vandaag misschien, maar wel 100% zeker de tas van morgen. Bij Chanel geldt sowieso de ‘alles van’-regel. Geen énkele Chanel-tas daalt in waarde; al lijkt de klassieke 2.55 in het zwart de meest risicoloze investering. Maar je kunt het ook anders bekijken: zeldzame, minder geziene modellen kunnen straks zomaar most wanted worden. Neem nu de Diana flap bag: zelden gekopieerd, (nog) niet aan de arm van elke blogster en haar moeder én de favoriete tas van wijlen Lady Di. Daar zit een verhaal EN dus potentieel in. Maar hou het stil.

HIPPE GUCCI: VEEL VRAAG, WEINIG AANBOD

Gucci is een beetje een apart verhaal. Het merk – dat over 5 jaar zijn 100ste verjaardag viert – wordt traditioneel niet gezien als een van de investment labels. Alleen: vandaag is Gucci zó hot, dat een vintage tas plots wél supergewild is. Een kwestie van vraag en aanbod én: het helpt dat Alessandro Michele (Gucci’s creatief directeur) volop inspeelt op de geschiedenis van het huis, en oude logo’s en symbolen (de horsebit, het GG-logo, de dragonfly) van onder het stof haalt. Vintage wordt daardoor plots hip: tel uit je winst. Onze tip? Die oude Gucci VANDAAG verkopen, want mogelijks is de hype overmorgen voorbij.

Verkoop die oude Gucci vandaag nog, want mogelijks is de hype overmorgen 

DE BOX BAG VAN CÉLINE: DUBBELE PRET

Ook Céline heeft een mooi verleden als het op tassen aankomt. De befaamde box bags zijn er al veel langer dan designer Phoebe Philo; je herkent ze aan de sluiting met paard en koets. Deze golden oldies gaan vintage vaak voor rond de € 600 weg en zijn qua model de grootste tassentrend van dit seizoen. Nu tweedehands kopen en nog tien jaar bijhouden, en je krijgt makkelijk het dubbele, zo weten experts.

DE SPEEDY VAN LOUIS VUITTON: KOOP DE COLLAB

Misschien wel de allerbekendste Vuitton- tas, deze Speedy. Helemaal als je een monogramversie koopt. De tas is iconisch (Audrey Hepburn droeg ’m!), onverwoestbaar én relatief betaalbaar als je ’m nieuw koopt (vanaf € 745 voor een versie in canvas). Wij adviseren je een speciale uitgave te kopen (een collab met een kunstenaar, of een limited edition kleur): jij draagt hem nu, en binnen 10 jaar wil iemand er grof geld voor betalen wegens nergens meer te vinden.

DEGELIJKE DELVAUX: CHINEZEN SMULLEN ERVAN

Het Belgische Delvaux is een van de oudste lederwarenhuizen ter wereld, dus we spreken hier over héél wat interessante modellen, door de jaren heen. De bekendste zijn natuurlijk de Brillant, de Tempête en Le Madame, wat hen ook meteen veelgevraagd (en dus duurder) maakt. De meest gezochte tas – zeker in het buitenland, waar je Delvaux niet zo makkelijk kunt kopen – is de Brillant: een voorbeeld van pure luxe. De tas wordt nog steeds in België gemaakt en er kan – afhankelijk van stijl en grootte – tot 25u handenarbeid in zitten. Sowieso een tas voor het leven, een erfstuk – én een slimme investering. Dit soort luxehuizen is immers niet trend- en hypegevoelig, de tassen blijven in waarde stijgen en door de beperktere verspreiding (versus bijvoorbeeld Chanel en Vuitton) heb je een écht exclusief stuk in huis. De Chinezen smullen hiervan, just so you know.

Lees ook:

Belg aan het roer bij Saint Laurent
Louboutin gaat nude
Q
ueen Elisabeth heeft meer dan 200 handtassen van dit merk

Partner Content

Gesponsorde content