Een moeder-gevoel kan je ver brengen. Om haar dochtertje af te helpen van eczema, ging Isabelle Ulenaers zelf op zoek naar de juiste skincare voor gevoelige huid. Dit mondde uit in het lanceren van een 100% natuurlijke en vegan skincarelijn waarmee Isabelle ondertussen al meerdere awards won.

Wat? Self (2016), een skincarelijn met 100% natuurlijke en vegan producten, op basis van onder andere argan, macadamia en kokos. Voor vrouwen met een gevoelige of probleemhuid.

Wie? Isabelle Ulenaers (37), een klinisch psycholoog met een missie: haar dochtertje Michelle (7) bevrijden van eczema.

Moeder-gevoel: “Ik heb pas een foto teruggezien van de huid van Michelle zoals ze in volle eczema-periode was. ‘Later kun je nog het een en ander laten weglaseren’, hoor ik de dokter nog zeggen. Maar daar wilde ik het niet bij laten. Ik zat zo in met Michelle, ik had de ziekte graag van haar overgenomen. De kracht van dat moedergevoel moet je niet onderschatten. Met als uitgangspunt ‘Wat heeft onze huid nodig om zich te kunnen verdedigen?’ ging ik aan de slag. En ja, met Michelle gaat het beter.”

‘Mijn laatste hoop was een klein bedrijfje in Spanje en daar ben ik toen meteen naartoe gevlogen. Ik dacht: als ze mijn enthousiasme en oprechtheid zien, stappen ze mee in mijn verhaal. En zo is het ook gegaan’

Voor vrouwen, door vrouwen: “Uiteindelijk heb ik nu een bedrijf met verzorgingsproducten voor vrouwen, en een team dat uitsluitend uit vrouwen bestaat. Dat laatste was niet de bedoeling, maar het is zo gegroeid en ik voel me er goed bij. Ik ben omringd door ambitieuze slimme twintigers en elke dag op het werk is een plezier.”

Hapering: “De zoektocht naar een labo dat mijn natuurlijke vegan producten aankon, was moeilijk, maar ik heb het gevonden. Maar die potjes! Of het waren niet de juiste materialen, of ik moest er meteen tienduizend bestellen. Mijn laatste hoop was een klein bedrijfje in Spanje en daar ben ik toen meteen naartoe gevlogen. Ik dacht: als ze mijn enthousiasme en oprechtheid zien, stappen ze mee in mijn verhaal. En zo is het ook gegaan.”

Gouden raad: “Laat je niet van de wijs brengen. Ik wilde voor elk domein met experten werken, maar dat betekent ook dat je op een bepaald moment omringd bent door mensen met veel meer gespecialiseerde kennis dan jij. De ene zegt: ‘Een webshop? Slecht idee, je moet alleen retail doen’. De ander vindt dat de verpakking anders moet, en nog een derde ziet het logo niet zitten. Je zou van minder gaan twijfelen, maar blijf trouw aan je innerlijke koers.”

‘Ik wil niet hard en rationeel worden, ik wil niet over lijken gaan. Werken in verbinding, niet ten koste van een ander’

Minpuntje: “Misschien ben ik naïef, maar ik werk het liefst met open vizier en in volledige transparantie. Alle kaarten op tafel, en laten we samenwerken op een manier dat iedereen er beter van wordt. Dat vertrouwen werd meer dan eens beschaamd, en het is moeilijk om dat te verteren. Maar ik wil niet veranderen. Ik wil niet hard en rationeel worden, ik wil niet over lijken gaan. Werken in verbinding, niet ten koste van een ander. Zo wil ik het doen en zo zal ik er komen.”

Topmomenten: “Elk mailtje van een tevreden klant doet me op wolkjes lopen; elke award die we winnen, bevestigt dat we juist zitten.”

Blijven proberen: “Al jaren sleutel ik aan een bodywash. Onze klanten vragen ernaar, maar we kregen het product niet op punt. De gebruiker verwacht een beetje schuim en het is moeilijk om dat met een natuurlijk product te bereiken. Maar de laatste testen zijn positief, alles zit goed nu. Daar kan ik zo ongelooflijk veel voldoening van hebben.”

naturalself.eu

Lees meer over beauty:

Tekst: Lene Kemps, Beeld: Liesbet Peremans