Heb je niet één probleemzone, maar is je silhouet eerder een hobbelig parcours dan een gestroomlijnde welving? Dan vraagt dat om een algemene aanpak, waarbij je je hele lichaam betrekt. Behalve gezond eten, ligt sport voor de hand. Om je figuur te stroomlijnen, helpen krachtsporten die vet verbranden en spieren opbouwen. Die spreken verschillende spiergroepen aan en houden je constant in beweging, zoals voetbal, boksen, tennissen of squash en typische fitnessclubactiviteiten zoals High-Intensity Interval Training of Crossfit. Zachtere varianten zijn zwemmen, fietsen en (snel)wandelen.

Verzorging

Er bestaan gerichte verzorgingsproducten die specifieke zones beloven te behandelen. Zoals de Patch Treatment Reshaping Firming Critical Areas (€ 44,95 bij Ici Paris XL) van Collistar, die gedurende 8 uur een dosis cafeïne, collageen en verstevigend gingko biloba op de probleemgebieden loslaat. Bestaat ook voor buik en heupen. Ook de Somatoline Afslankende Natural gel (pot 400 ml: € 54) kun je overal aanbrengen waar het nodig is. De formule is volledig natuurlijk en belooft een afslankend effect in 7 nachten. Verkoelende menthol geeft een licht verdovend effect en een fris gevoel. De gel trekt niet onmiddellijk in, waardoor je hem beter niet aanbrengt vlak voor je gaat slapen of naakt onder de lakens kruipt.

<<I-Toning>> getest door online modejournaliste Lise

Als je gewend bent in de zomer te inlineskaten en tijdens de winter te spinnen, is i-Toning geen lachertje. De lessen werken spierverstevigend waardoor je niet alleen benen, maar ook buik, billen en armen stevig traint. i-Fitness in Berchem belooft met deze work-out resultaat op de relatief korte termijn en dus ging ik elke week een uurtje aan het ‘tonen’. Lesgeefster Jessie begint de les met een pittige opwarming, waarbij alle spiergroepen worden gestimuleerd. Dat gebeurt met een soort choreografie – denk: box steps, chassés en bicep curls – waarmee je cardio wordt geactiveerd om daarna alle oefeningen blessurevrij uit te voeren. Met deze opwarming krijg je ongeveer hetzelfde effect als met een loopband of spinningfiets. De krachtoefeningen die volgen, zorgen ervoor dat je spieropbouw en vetverbranding wordt verhoogd, zodat je lichaam krachtiger en slanker wordt en beter in balans komt.

Hiermee train je niet alleen je benen, ook je buik, billen en armen

Jessie werkt met hulpblokjes, gewichtjes, of een bar en daagt je evenwicht flink uit, zodat verschillende spiergroepen tegelijkertijd in gang worden gezet. Ook voor de (zalig uitgebreide) cooldown heb je flink wat stabiliteit nodig. De i-Toningles heeft geen vast format zoals bodypump, bodycombat of zumba, waar je 3 maanden lang steeds dezelfde oefeningen doet. Daardoor zijn de lessen altijd anders en kun je instappen wanneer je maar wilt. Het leuke eraan is dat Jessie telkens verschillende opties geeft op jouw niveau, zodat je met een goed gevoel naar huis gaat. Waar nodig, stuurt ze bij en verbetert ze je houding, waardoor het voor een groepsles best persoonlijk wordt. “Hoe snel je resultaat ziet, verschilt van vrouw tot vrouw”, zegt Jessie me na de eerste les. “Veel hangt ook af van je voeding, maar 1 uur in de week is eigenlijk wat te weinig. Voor het beste resultaat, kom je best 2 à 3 keer.” Hoewel ik me met één les per week na een maand al heel wat steviger voel, maak ik – op acute vraag van m’n zomerjurken – werk van die tweede… en derde.

I-Toning volg je bij I-Fitness, adres: Coveliersstraat 15, Antwerpen-Berchem, meer informatie vind je op: I-Fitness.be

 

Meer afslanktips vind je hier:

 

Openingsbeeld: For Love and Lemons