7 dingen die we kunnen leren van butlers

Butlers werken hard, zijn stipt en altijd discreet. We kunnen er dus heel wat van leren. Dit leerden wij uit het nieuwe boek 'Wat we kunnen leren van butlers'. 

In 'Dit kunnen we leren van butlers', vertelt Vincent Vermeulen, ervaren butler en directeur van de 'Schools for Butlers & Hospitality', hoe kennis over etiquette, service en hospitality kan leiden tot meer zelfvertrouwen en succes, thuis en op het werk. Wij verzamelden enkele tips uit het boek die op alle jobs van toepassing zijn.

1. Wees stijlvol onder druk

Van butlers wordt verwacht dat ze steeds koelbloedig reageren, ook al staan ze onder grote druk en loopt er van alles mis. En uiteraard loopt er ook in het bedrijfsleven wel eens iets mis, belangrijk is om kalm en stijlvol te reageren. In de bedrijfswereld worden de zenuwen vaak op de proef gesteld bij klachten van een klant. Een ontevreden klant gedraagt zich al gauw defensief en is erop gebrand om zijn gelijk te halen. Ook dan is het belangrijk het hoofd koel te houden in plaats van zich defensief op te
stellen en excuses te zoeken. Terwijl de klant zijn frustatie ventileert, kun je ondertussen een oplossing bedeken. Neem dus een afwachtende, maar stijlvolle houding aan.
 

2. Let op je lichaamstaal

Een rechtstreekse interactie tussen twee (of meer) mensen die allebei fysiek aanwezig zijn, bestaat steeds uit 7% woorden, 38% intonatie en 55% lichaamstaal. Met andere woorden, meer dan de helft van communicatie is niet verbaal. Iemands lichaamshouding verraadt dat hij negatief staat tegenover een bepaald persoon, ook als hij positieve woorden gebruikt. Een butler moet beide vormen van communicatie – zowel de verbale als de non-verbale – onder controle hebben. Iedere mens brengt met zijn lichaam een boodschap over zonder een woord te uiten: door middel van oogcontact, mimiek, gebaren, lichaamshouding... Tegelijk vormt lichaamstaal een krachtige component van elke communicatievorm. Een butler heeft altijd een rechte lichaamshouding, vertrekt geen spier bij een kwetsende opmerking en heeft een vriendelijke gezichtsuitdrukking, ook al voelt hij zich boos of verdrietig. Die troef komt beslist van pas in het bedrijfsleven. Bij professionele communicatie is het heel belangrijk dat lichaamstaal afgestemd wordt op de boodschap die wordt overgebracht met gesproken taal. Anders geformuleerd: de woorden die iemand spreekt, moeten hetzelfde zeggen als de taal die zijn lichaam spreekt.

3. Ruim op

Een butler ruimt elke dag op, het ordenen van het huis is zijn voornaamste dagtaak. In het dagelijkse leven echter kan opruimen een uitdaging zijn. Nochtans is het resultaat meteen zichtbaar en zorgt een opgeruimd huis of bureau voor een energieboost. Maar opruimen is véél meer dan dat: elk aspect van iemands leven kan opgeruimd worden, ontdaan worden van het ‘teveel’ aan rommel dat zich heeft opgestapeld in de loop der jaren. Bovendien werkt de fysieke handeling van opruimen ontspannend en heeft opruimen een positief effect op iemands mentale ingesteldheid. Tip: Begin met een klein stukje. Het zal moed geven om door te gaan. De grote reden waarom mensen er nooit toe komen op te ruimen, is omdat ze snel overweldigd raken door de grote hoeveelheid rommel. Is je kleerkast toe aan een grondige schoonmaakbeurt? Lees dan deze tips.

4. Feedback is goud waard

Gelukkige werknemers leiden tot gelukkige klanten. Eens een nieuw personeelslid enkele maanden voor het bedrijf werkt, is het belangrijk dat op geregelde tijdstippen appreciatie en dankbaarheid getoond worden. Een werknemer die zich gewaardeerd voelt, is productiever en toont meer initiatief. Hoe onconventioneel het ook klinkt, werknemers zouden voor een bedrijf altijd belangrijker moeten zijn dan de klant.Het is daarom ook van belang om voldoende evaluatiemomenten in te lassen – elke zes maanden is geen overbodige luxe. Daarbij is het niet de bedoeling om werknemers enkel op fouten te wijzen. Een evaluatiemoment is de gelegenheid bij uitstek om werknemers opnieuw perspectief te geven, een nieuw doel om naartoe te werken. Vooral voor werknemers die het gevoel hebben ‘vast’ te zitten, kan een evaluatiemoment een ommekeer betekenen. Een herwaardering en herdefiniëring van toekomstperspectieven werken motiverend. Tip: vraag geregeld feedback aan je werkgever. 

5. Maak je bed dagelijks op

Gemiddeld brengt de mens een derde van zijn leven in bed door. Het is dan ook van het allergrootste belang om dat bed goed te onderhouden. Een bed moet elke dag opgemaakt worden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt het bed ’s ochtends, na het opstaan, best niet meteen opgemaakt. Een bed moet de tijd krijgen om af te koelen en vocht – afkomstig van lichaamszweet – moet kunnen ontsnappen. De slaapkamer wordt ’s ochtends best verlucht door het raam een halfuurtje open te zetten – ook in de winter! – en het dekbed helemaal open te vouwen tot aan het voeteinde van het bed. Na de gebruikelijke ochtendrituelen en alvorens de werkdag te beginnen maak je eerst het bed op. Een onopgemaakt bed geeft immers een slordig gevoel – zelfs als de rest van de slaapkamer er netjes bij ligt. Het bed opmaken geeft een gevoel van orde en rust. En een opgeruimde slaapkamer draagt bij aan een goede en gezonde nachtrust. En dat is essentieel. Hier lees je wat te weinig slaap doet met je lichaam.

6. Draag gepaste kledij

Als je aan een butler denkt, denk je aan een zwart onberispelijk pak. Kledij is dan ook erg belangrijk. Volgens de butler hoort sportkledij enkel thuis in de sportclub, vermijden we best onthullende kledij en investeren we best in kwalitatieve tijdloze stukken. Bovendien is het erg belangrijk dat kledij de juiste maat en pasvorm heeft. En raadt de butler ons aan om een eigen identiteit te ontwikkelen en ons kleden aar de gelegenheid. Geen jeans dus als je naar een feest moet. 

7. Blijf jezelf trainen

Een goede butler is zich ervan bewust dat zijn ‘opleiding’ een heel leven lang duurt. Hij doet dan ook zijn uiterste best om zichzelf voortdurend bij te schaven om zijn principaal zo goed mogelijk te kunnen dienen. Hij stelt zichzelf dagelijks in vraag en gaat actief op zoek naar relevante informatie om zich te blijven trainen in ieder onderdeel van zijn job. Blijf jezelf dus trainen. Ga dus op zoek naar opleidingen of trainingen die passen bij je job, en waardoor je jezelf ontwikkelt

Ook van andere succesvolle mensen kunnen we veel leren, hier lees je wat succesvolle mensen doen na hun werk.

Butler Meer tips van Vincent Vermeulen lees je in 'Wat we kunnen leren van butlers' van uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts.

 

 

Lees ook: 

9 tips om een beter mens te worden

Dit bepaalt (helaas) hoe gelukkig we zijn met ons leven

5 zinnen die vrouwen uit hun mails moeten bannen

Partner Content

Gesponsorde content