Stella McCartney, pionier in het ontwerpen van ecologische verantwoorde en duurzame high fashion, is geen fan van het wassen van kleding, dat liet ze horen in een interview met Harper’s Bazaar. Voor haar eigen lichaam is ze naar eigen zeggen bijzonder hygiënisch ingesteld, maar ‘alles wat je bezit’ ook daadwerkelijk uitwassen, is volgens haar absoluut niet nodig.

Die wijze les leerde McCartney al redelijk vroeg in haar leven, namelijk toen ze gedurende haar tijd als modestudent een centje bijverdiende in het Londense Savile Row, een wijk waar tal van kleermakers en maatkledij-winkels gevestig zijn. “Volgens mij was ik het enige meisje dat ooit in de kleermakers-ruimte waar ik werkte, geweest was. Ik bleef er drie jaar en kon nog steeds amper een mouwkop in een mouw gezet krijgen. Het lijkt wel architectuur hoor, de tailors-kunst: echt wonderbaarlijk”, zegt ze.

Don’t touch it, don’t clean it

Bij het onderhouden van een op maat gemaakt pak geldt blijkbaar maar één regel: nooit wassen! “Als het vuil is, kom er dan vooral níét aan. Laat het vuil gewoon opdrogen, en borstel het er na een tijdje gewoon af.”

Ook bij andere kledingstuks dan maatpakken probeert Stella dit principe nu zo getrouw mogelijk toe te passen: “Mijn regel is: is het niet ab-so-luut noodzakelijk dat het uitgewassen wordt, doe het dan gewoon niet.” Ook elke dag van bh wisselen, is volgens McCartney écht niet nodig. Bovendien gooit ze nooit “zomaar iets in de wasmachine gewoon omdat het gedragen is”.

“Zelf ben ik erg hygiënisch, maar ik ben gewoon geen fan van droogkuis – of van enige andere vorm van cleaning for that matter.”

Duurzame mode

Die ‘was-je-kleren-niet-onnodig‘-ingesteldheid past overigens perfect binnen het totale mode-plaatje dat McCartney voorstaat. Duurzaamheid en ook een ethisch productieproces staan in het label van de Britse mode-ontwerpster immers centraal – hoewel die principes het ontwerpersproces af en toe al wel eens aardig kunnen bemoeilijken, zo blijkt. Zo kostte het McCartney ongeveer tien jaar vooraleer ze volledig had uitgevist, hoe ze een schoen kon ontwerpen die geen PVC nodig had.

Daarnaast blijft de ontwerpster ook ver weg van ‘niet-ecologisch verantwoorde’ materialen zoals leer en bont – omdat die niet diervriendelijk zijn. PVC weert ze dan weer liever uit haar lijn omdat dat product volgens haar “kankerverwekkend is voor de mensen die ermee moeten werken”. Het residu dat vrijkomt tijdens een productieproces waar PVC mee gemoeid is, zou schadelijk zijn voor zowel mens als milieu, en tegenhouden dat het terecht komt in rivieren die rond de bedrijven liggen die werken met PVC, zou volgens haar toch niet mogelijk zijn, dus gebruikt ze het liever helemaal niet.

Brand ethiek

McCartney betreurt het dan ook dat niet méér ontwerpers haar ecologische bekommernissen volgen: “Als iedereen een beetje duurzamer tewerk ging, dan zou ons speelveld om te experimenteren en proberen met meer ecologisch verantwoorde modellen veel groter zijn, dus dat ik nu zo beperkt tewerk moet gaan, voelt wel een beetje oneerlijk aan”, zo klinkt het. “Maar goed, het is mijn keuze, en ik geloof heel erg in mijn motieven om toch op deze manier te blijven werken.”

Amen to that, en to the ongelofelijk elegante en toch urban stijlvolle modellen van het Stella McCartney-label natuurlijk.

Lees ook:

BRON: Harper's Bazaar