2. Shake

Wie écht geen tijd heeft om zich ’s ochtends aan tafel te zetten kan zelf een gezonde shake samenstellen. Mits een kleine voorbereiding kan je in no-time je ontbijt meepakken on-the-go. Neem wat fruit (bv een banaan en een hand vol blauwe bessen) leng aan met amandeldrink, doe er 2 eetlepels haver bij voor extra vezels en blend het geheel. Experimenteer naar hartelust met verschillende fruitsoorten en/of bv kaneel of rauwe cacao. Tegenwoordig hebben heel wat kleinere blenders een drinkbeker waardoor je niet eens je shake moet over gieten. Nog meer tijd besparen? Snijd je fruit al op voorhand en bewaar het in aparte doosjes in de diepvries.

3. Groenten uit de oven

Niet tot in de winkel geraakt en al helemaal geen zin meer om aan het koken te gaan? Groentjes uit de oven zijn amper werk en vormen in een mum van tijd een heerlijk voedzame maaltijd. Probeer altijd wat groenten in huis te halen die relatief lang goed blijven. Ik denk aan wortels, paprika, courgettes maar ook aan zoete aardappel bijvoorbeeld. Pik er enkele uit en snijd ze in stukjes, doe er wat olijfolie of kokosolie over, kruid af met peper en zout (of go wild en doe er nog paprikakruiden, oregano, provencaalse kruiden etc bij). Leg alles op een bakpapiertje, gaar zo’n 20 minuutjes in de oven en klaar. Heb je ook nog verse kruiden in huis, werk hier dan mee af en je zal zien dat je in no-time een heerlijk gezond avondmaal hebt. Ideaal ook om je koelkast leeg te maken!

4. Left-over salads

Kook wat teveel bij tijd en stond en bewaar dit op een uitverkoren schap in je koelkast. Traditioneel staan daar bij mij overschotjes voorgekookte quinoa, gegaarde zoete aardappelblokjes en gegrilde groenten. Doe wat spinazie bladeren of sla in een kom, wat left-overs erover en je hebt zo een lekkere salade. Afwerken kan je makkelijk met olijfolie, balsamico of een snel bijeen gemengde honing-mosterd saus. Noten, pitten en zaden vormen de ideale crunchy topping en ook hier kan je als finishing touch verse kruiden gebruiken.

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips? Je leest ze in ‘Méér gezonde goesting‘, vanaf 21 maart te koop. (24,99 euro) Of bekijk haar programma ‘De Gezonde Goesting’ vanaf 21 maart, elke woensdag om 11, 17 en 23 uur op njam!

Meer gezonde tips van onze experten: