2. Boerenkoolchips

Het imago van boerenkool is de laatste tijd enorm opgepoetst. Deze kool zit boordevol vitamine C en je kan ze verwerken in sapjes, stoofpotjes en salades. Als snack kan je er super krokante chips van klaarmaken. De enige ingrediënten die je nodig hebt zijn boerenkool en een beetje olijfolie.  Het geheim zit hem in het masseren van de kool: je mag de olijfolie er niet zomaar over sprenkelen, maar je moet die echt inmasseren in de stukjes kool. Bak ze gedurende 5 à 8 minuutjes op 180°C en zorg ervoor dat de kool niet aanbrandt. Laat de kool afkoelen én krokant worden. Bewaar ze in een luchtdichte doos.

3. Zelfgemaakte bouillon

Een warme beker zelfgemaakte bouillon is niet alleen lekker maar het vult je ook goed als je plots trek krijgt. Maak in het weekend een grote hoeveelheid bouillon en vries die in kleine porties in. Bouillon drinken is trouwens heel populair de laatste tijd! In Amsterdam en New York zijn er al trendy “broth bars” geopend.

4. Gezonde gebrande noten

Als je noten roostert in een pan met een heel klein beetje olie (1tl per portie van 250 gr noten) krijg je de gezonde versie van gebrande noten.  Die hebben een hele andere smaak dan ongebrande noten en smaken ook nog een tikkeltje anders dan geroosterde noten waar je geen extra vetstof aan toevoegt. Voeg tijdens het roosteren nog een klein gedroogd chilipepertje of wat andere kruiden toe en laat de noten goed uitlekken. Je kan deze noten ook in een salade serveren.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Meer tips voor een gezonde levensstijl: