Home Gezond 7 verrassende redenen waarom je die extra kilo’s niet kwijtraakt

7 verrassende redenen waarom je die extra kilo’s niet kwijtraakt

7 verrassende redenen waarom je die extra kilo's niet kwijtraakt

Het is zo frustrerend! Je let op je voeding, beweegt, en toch vliegen die kilo’s er maar niet af. Geef niet op! Misschien maak je onbewust wel een van deze fouten.

 

Heb je het gevoel dat je altijd op dieet bent? Dat is geen goed idee. Kies liever voor een gezonde levensstijl en een gevarieerd eetpatroon. Geraak je toch niet van enkele hardnekkige kilo’s af. Misschien zijn dit wel de redenen.

1. Je slaapt te weinig

Als volwassene heb je minstens 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Een goede nachtrust is noodzakelijk als je wilt afvallen. Wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat te weinig slaap leidt tot gewichtstoename. Te weinig slaap heeft trouwens nog veel negatieve gevolgen. Hier lees je wat te weinig slaap doet met je lichaam. 

2. Je legt meer nadruk op beweging

Beweging is noodzakelijk als je een lager getal op de weegschaal wilt. Maar, het gevaar bestaat dat je jezelf net een snoepje of frietje meer toestaat omdat je toch hard hebt getraind. Daar loeren de extra kilo’s. Sporten is noodzakelijk, maar onderzoek toonde aan dat je voedingspatroon nog belangrijker is als je wilt afvallen. Combineer dus de twee: eet gezond én ga regelmatig sporten. Zo geraak je van die kilo’s af. Onderzoek wees uit dat er twee diëten zijn die het best werken, lees hier welke.

3. Je onderschat hoeveel je eet

De gouden tip om kilo’s te verliezen? Schrijf nauwkeurig op wat je eet. Je zal merken dat je vaak onderschat hoeveel je eet. Ook op restaurant eet je vaak meer dan je beseft. Een salade klinkt gezond, maar bevat onmiddellijk heel wat meer calorieën met een lekkere dressing, spekreepjes, kaas of croutons. Door zelf thuis te koken bespaar je al snel heel wat calorieën. Alle vetten van je menu schrappen hoeft gelukkig niet, hier lees je welke vetten écht gezond zijn.

4. Je drinkt te veel suikervrije frisdrank

We hebben heel slecht nieuws voor iedereen die verknocht is aan zijn cola zero, fanta light of andere frisdranken zonder suiker. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat calorievrije drankjes misschien wel geen toegevoegde suikers bevatten, maar de suikervervangers, zoals aspartaam, dragen bij tot gewichtstoename. Bovendien zorgen ze dat je zin krijgt in echte suikers. Zo weinig mogelijk drinken is dus de boodschap. Drink dagelijks wel minstens 1,5 liter water! Hier lees je welke voordelen dat heeft voor je lichaam.

5. Je neemt geen pauze

Werk jij in een kantooromgeving? Dat kan een negatief effect hebben op je dieet. Onderzoek bewijst namelijk dat te lang zitten kan leiden tot gewichtstoename. Probeer dus regelmatig te bewegen. Wandelen tijdens de lunchpauze is een goede optie, maar ook op kantoor zelf kan je kleine aanpassingen doen. Plaats de vuilnisbak bijvoorbeeld niet vlak naast je bureau, zodat je even moet opstaan als je iets wilt weggooien. Meer tips vind je hier.

6. Je hebt stress

Verschillende studies tonen aan dat er een oorzakelijk verband is tussen stress en gewichtstoename. Dat komt omdat het stresshormoon cortisol zorgt dat je minder gezonde keuzes maakt. Probeer daarom stressvrij te blijven. Vaak last van stress? Volg de slow-trend, hier lees je wat het is.

7. Je kijkt tv tijdens het eten

Kijk jij tijdens het eten naar televisie? Dan is er een grote kans dat je daarom niet afvalt. Door afgeleid te zijn tijdens het eten, ben je er niet bewust mee bezig, en eet je meer. Schakel dus de televisie uit en eet gezellig samen aan tafel! Je favoriete serie bekijk je gewoon na het eten.

Lees ook: