Calorieën tellen is helemaal passé, tegenwoordig eet je gezond zonder dat je iedere calorie moet tellen. Toch is het nuttig het calorie-aantal van voedingsmiddelen te bekijken. Al was het maar om te weten dat ze erg veel calorieën bevatten, maar helemaal niets bijdragen aan je gezondheid. Kies dus liever voor gezonde snacks die wél vitamines of anti-oxidanten bevatten.

Een heel aantal voedingsstoffen hebben een goede voedingswaarde, ook al bevatten ze erg veel calorieën. Angst voor calorieën is dus NIET nodig. Maar je moet natuurlijk wel de juiste kiezen, want kies je voor diegenen die niets doen voor je lichaam, dan spreekt men van lege calorieën. Ze vormen geen meerwaarde, tenzij op de weegschaal. Volgens voedingsdeskundige France Phillips is calorieën tellen géén goed idee. “Maar je kunt deze voedingsmiddelen vol lege calorieën maar beter vervangen door gezondere varianten. Zelfs diëtisten eten wel eens pizza of andere snacks, maar ze kiezen dan wel voor een gezond exemplaar zoals deze.”

Latte

Latte gourmand

Heerlijk, zo’n latte met lekker veel melk en liefst nog een siroopje voor de heerlijke smaak. Toch koop je liever niet dagelijks zo’n latte, want dankzij grote hoeveelheden melk en suiker is bevat zo’n drankje al snel tot 380 calorieën. Maak dus liever je koffie zelf en voeg (een klein beetje) melk, suiker of siroop toe. Zo kies je zelf hoeveel je er aan toevoegt. Bovendien is koffie geen slechte keuze, want het bevat antioxidanten die bijdragen aan een goede gezondheid.

Wit brood

Waarom smaakt toast zoveel beter dan brood?

Laten we er in 2018 een gewoonte van maken om altijd donker brood te kopen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je sneller afvalt. Wit brood bevat niet meer calorieën dan donker brood, maar het doet helemaal niets voor je lichaam. Bovendien ben je veel sneller verzadigd als je kiest voor een donkere variant, die ook nog eens voedingsstoffen bevat die zorgen dat je lichaam sneller ijzer, zink, magnesium en vitamine B opneemt.

Fastfood

Nos 5 adresses préférées pour manger un burger à Bruxelles

Eigenlijk is het overbodig dit te vertellen, maar herhaling is goed voor ons. Fastfood, denk aan frietjes, hamburgers, gefrituurde snacks, kebap, pizza en pitta zitten boordevol lege calorieën. Vervang ze liever door andere gezonde gerechten die ook snel klaar zijn.

 

Vruchtensap

Vruchtendrankjes lijken dan misschien een goede vervanger voor frisdrank, maar ze bevatten heel wat suiker. Ze zijn goed voor zo’n 100 calorieën per glas, maar de hoeveel gezonde Vitamine C die je verwacht, is verwaarloosbaar. Want die gaat verloren bij het persen. Hoewel het al gezonder is als je het zelf perst en het pulp ook gebruikt, kies je liever voor groentedrankjes of infused water. Ook bruiswater vervang je liever door water zonder prik.

Alcoholische drankjes

Dit doet te veel alcohol met je lichaam

Na de feestdagen is het een goed idee om in februari mee te doen aan Tournée Minérale. Alcoholische drankjes dragen al niets bij aan je lichaam (nee, ook de gezondheidsvoordelen van de aardbei in je strawberry daquiri is verwaarloosbaar). Maar ze halen ook nog eens gezonde stoffen, zoals vitamine B, uit je lichaam. Voel je je moe en heb je weinig energie, te veel alcohol zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Hier lees je nog een wat alcohol met je lichaam doet en hoeveel calorieeën je favoriete drankjes nu eigenlijk bevatten

Roomijs

Eindelijk: 3 x roomijsjes, zero schuldgevoel!

Een bolletje roomijs is al snel goed voor zo’n 150 calorieën. Bovendien bevat het veel suiker waardoor het de voordelen van de gezonde stoffen zoals magnesium teniet doet. Bovendien krijg je meer zin in zoet eten. 

Chips, koekjes & gebak

Pourquoi mange-t-on même quand on n'a pas faim?

Sommige dingen zijn erg logisch, toch blijft het nuttig om ze nog eens te herhalen. Snacks als koekjes, gebak en chips bevatten erg veel calorieën en doen bijzonder weinig goeds voor je lichaam. Beter zoveel mogelijk vermijden dus. Zin in een gezonde snack? Hier vind je inspiratie.  

Ontbijtgranen

Zo (ON)GEZOND zijn jouw favoriete ontbijtgranen

Wanneer je ontbijtgranen koopt in de winkel, zitten die heel vaak boordevol suiker. En we hebben het dan niet alleen over de chocoladevarianten. Laat je zeker niet misleiden door slogans als ‘minder suiker’, ‘healthy’ of ‘weinig calorieën’ op de dozen. Kies liever voor een zelfgemaakt gezond ontbijt zoals het fruitontbijt van Pascale Naessens of deze overheerlijke homemade granola van Nathalie Meskens.

Meer tips voor een gezonde levensstijl: