Home Gezond Afvallen tijdens je slaap: 5 manieren om ’s nachts meer gewicht te...

Afvallen tijdens je slaap: 5 manieren om ’s nachts meer gewicht te verliezen

Afvallen tijdens je slaap: 5 manieren om 's nachts meer gewicht te verliezen

Ook in rusttoestand verbruikt je lichaam calorieën, goed nieuws dus. Wil je nog meer calorieën verbranden terwijl je je schoonheidsslaapje houdt, lees dan zeker even deze tips.

De eerste stap is voldoende slapen, dat is belangrijk voor je gewicht én voor je gezondheid. Deze 5 signalen bewijzen dat je dringend meer slaap nodig hebt.

1. Kies de juiste snack

Wil jij graag nog iets eten voor je onder lakens kruipt? Kies dan zeker wel de juiste snack. Onderzoekers aan de Florida State University ontdekten dat proteïneshakes een goede keuze zijn. De deelnemers die dagelijks een proteïneshake dronken met 30 gram proteïnen, verbrandden meer calorieën tijdens hun slaap. Bovendien kunnen de proteïnen ervoor zorgen dat je spieren ’s nachts kunnen herstellen. En hoe meer spieren je hebt, hoe meer je lichaam verbrandt in rusttoestand.

Lees hier hoeveel calorieën je meer eet als je te weinig slaapt

2. Maak het pikdonker in je slaapkamer

Zorg voor stevige gordijnen die geen licht binnenlaten. Zet tv en klokken die licht geven uit en draag desnoods een oogmasker. Als het pikdonker is in je slaapkamer, produceert je lichaam het hormoon melatonine, dat zorgt niet alleen dat je slaperig wordt, maar kan ook helpen om meer vetten te verbranden. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in The Journal of Pineal Research.

Heb jij wel eens een stuiptrekking vooraleer je in slaap valt? Hier lees je hoe dat komt.

3. Zet de thermostaat een graadje lager

Door in een koele ruimte te slapen, zou je meer calorieën verbranden dan in een warme slaapkamer. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in vakblad Diabetes. Deelnemers die sliepen in 18 graden, verbruikten 7% meer calorieën dan andere deelnemers. De verklaring is logisch, je lichaam moet harder werken om op temperatuur te blijven. Zet iedere ochtend even je raam open en draai geen verwarming aan in de slaapkamer.

Wist je trouwens dat je altijd met de deuren dicht moet slapen? Hier lees je waarom.

4. Neem even ontspanning en sluit alle elektronica af

Smartphones en tablets schijnen blauw licht, en dat brengt de regeling van de hormoonproductie melatonine in de war. Dat betekent dat je minder goed slaapt én dat je metabolisme minder goed werkt. En een minder goed metabolisme betekent minder afvallen. Zet dus al die elektronica een half uurtje voor je gaat slapen uit.

Wil jij je metabolisme graag een boost geven? Lees dan hier welke voeding je op het menu moet zetten. 

5. Geef jezelf een vast uur om te gaan slapen

Dé belangrijkste tip? Zorg in de eerste plaats dat je voldoende slaapt. Oké, je weet dat je genoeg moet slapen, maar je drukke schema en een nieuwe serie gooien weleens roet in het eten. Leg jezelf daarom een vast uur op waarop je gaat slapen. Zorg dat je 7 tot 8 uur slaapt. Amerikaanse onderzoekers ontdekt dat mensen die uitgerust waren 5% meer calorieën verbranden in rusttoestand dan mensen die moe zijn. Bovendien blijk dat te weinig slaap een belangrijke oorzaak kan zijn voor obesitas. Vanaf nu op een vast uur je bed in dus.

Meer tips voor een slank & gezond lichaam:

BRON: Reader's Digest