Tijdens het strijken FaceTimen met je vriendin, even een berichtje beantwoorden en je favoriete serie volgen. Tussendoor snel even het eten omdraaien dat in de oven staat en vragen hoe de dag van je partner was. Wij vrouwen kunnen er wat van, multitasken. Al blijkt nu uit onderzoek dat vrouwen er minder goed in zijn dan gedacht.

 

Vrouwen blijken eigenlijk helemaal niet zo’n multitaskers te zijn als altijd beweerd wordt. Uit de studie – gepubliceerd in PLOS One – blijkt er weinig verschil tussen mannen en vrouwen als het op multitasken aankomt.

48 vrouwen en 48 mannen moesten voor het onderzoek taken uitvoeren. Terwijl ze soms moesten afwisselen, moesten ze op andere momenten twee opdrachten tegelijk uitvoeren. De onderzoekers bekeken hoe snel en accuraat de opdrachten tot een einde werden gebracht. Conclusie: geen verschil tussen mannen en vrouwen. Het stereotype dat vrouwen veel meer tegelijk kunnen dan mannen, blijkt dus niet te kloppen.

“Stop met multitasken”

Hoewel we er niet goed in zijn, het werkt wél zeer verslavend. Experten raden al een tijdje aan om te stoppen met multitasken. Volgens Ann De Bisschop, chef geluk en auteur van ‘Aftellen naar Maandag’ is multitasken geen goed idee. “Je denkt dan wel dat je het kunt, maar je brein heeft iedere keer 25 minuten nodig voor je weer 100% geconcentreerd bent”,vertelde ze tijdens een vorig interview. 

Renate Breuer weet zelfs haar burn-out aan haar multitasken. Volgens haar ben je met zoveel bezig dat je niet meer weet wat hoofd- of bijzaak is. Volgens haar zijn er twee eenvoudige vragen die daarbij kunnen helpen. 

ZO ONDERSCHEID JE HOOFD- EN BIJZAKEN

  1. Is wat je denkt dat je moet doen dringend?
  2. Is wat je denkt dat je moet doen belangrijk?
  • BELANGRIJK ÉN DRINGEND?

Onmiddellijk aan het werk en zorgen dat je die zaak afhandelt. Vandaag liefst. En ja, die mail kan echt nog wel even wachten.

  • BELANGRIJK MAAR NIET DRINGEND?

Als je een to-do lijst hebt: zet je taak erop. Maar nog belangrijker is dat je deze meteen ook inplant in je agenda op een later tijdstip. Op die manier is de kans het grootst dat er ook echt iets van in huis komt.

  • NIET BELANGRIJK MAAR DRINGEND?

Is het echt nodig dat jij deze taak uitvoert of kan iemand anders die van je overnemen? Delegeren is ook een kunst!

  • NIET BELANGRIJK ÉN NIET DRINGEND?

Tja, het spreekt eigenlijk voor zichzelf. Wat niet belangrijk noch dringend is, verdient niet dat jij of iemand anders er energie of zelfs onnodige gedachten aan besteedt. Deze taak ga je niet zelf doen en je gaat er ook niemand mee lastig vallen door te delegeren. Doorstrepen die handel en weg ermee. Opgeruimd staat netjes.

Ps. O ja, en voor ik het vergeet: slapen, eten en ‘lucht’ in je agenda plannen voor leuke dingen zijn altijd en voor iedereen topprioriteiten. Hallelujah!

Meer over je brein: