Nog steeds onrustig als het bedtijd is en regelmatig last van angstige gevoelens? Je bent niet alleen. Zowat iedereen piekert weleens. Kun je de slaap niet vatten? Lees dan even deze tips.

1. Neem een frisse douche

Uit een Amerikaanse studie van 2014 blijkt dat je cortisolgehalte daalt door een koude douche. Cortisol is een stresshormoon en zorgt dat je wakker en alert blijft. Bovendien maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan als je een koude douche neemt. Bovendien zou het gelukshormoon dopamine met 250% toenemen. Genoeg redenen dus om een koude douche te nemen voor het slapen.

2. Mediteer (in de douche)

Focus op je ademhaling en op iedere druppel die op je lichaam valt. Uit onderzoek blijkt dat mindfullness een gunstig effect heeft op je mentale gezondheid. Geen idee hoe je moet mediteren? Headspace is slechts één van de apps die je leert hoe je even helemaal tot rust komt.

3. Gebruik magnesiumolie

Uit onderzoek blijkt dat magnesium je cortisolwaarden veraagt. Bovendien zou een massage helpen om rustig te worden. Gebruik daarom magnesiumolie voor een rustgevende massage.

Extra tips:

  • Vermijd blauw licht, minstens twee uur voor je gaat slapen: lees een boek, voer een rustig gesprek met je partner of rust alvast wat uit.
  • Eet geen zware maaltijden voor het slapengaan.
  • Vermijd alcohol: slaapmutsjes lijken je dan wel goed te doen inslapen, ze verstoren je nachtrust.
  • Schrijf: neem even tijd om tot rust te komen en op te schrijven waarvoor je dankbaar bent.

Angst is een belangrijk overlevingsmechanisme, het helpt ons om gevaar te herkennen en te vermijden. Soms staat de angst echter niet meer in verhouding tot datgene waarvoor je bang bent. Angst kan zelfs zo verlammend zijn dat je allerlei dingen gaat vermijden en dat de angst een grote impact heeft op je leven. In dat geval spreek je van een angststoornis, maar liefst 1 op 8 heeft er last van. Herkenbaar? Zoek dan hulp!

Meer gezonde tips:

(Bron: Women’s Health – Geestelijk Gezond Vlaanderen – Beeld: Shutterstock)