De griep is nog steeds in het land, je doet er dus goed aan wat extra vitamines naar binnen te werken. En hoe doe je dat eenvoudiger dan door veel fruit en groenten op het menu te zetten? Diëtist Patricia Ploeger verklapt welke fruitsoorten nu echt het gezondst zijn. Smakelijk.

Lekker en gezond

Fruit is erg gezond. Het bevat weinig calorieën, veel voedingsstoffen zoals vezels en vitamine c en het helpt je te beschermen tegen ziektes. Wist je dat meer fruit eten zorgt voor een lagere kans op hart-en vaatziekten, diabetes type 2 en zelfs darm- en longkanker? En het is vooral overheerlijk.

Zowat iedere fruitsoort is gezond, maar toch zijn er enkele uitschieters. Zo zijn de belangrijkste voedingsstoffen in fruit vitamine C, kalium, foliumzuur en vezels.

Tegen de griep

Vitamine C is een belangrijke weerstandsvitamine. Het beschermt je tegen verkoudheden en griep. Het versterkt je weerstand na (intensieve) lichamelijke inspanning. Daarnaast draagt vitamine C bij tot een goede opname van ijzer en reguleert het mee de hormoonproductie. Je neemt dagelijks best zo’n 75 mg vitamine C op. Sport je minstens 3 keer per week? Dan neem je best 200 mg op. Ongeveer 16% van de vitamine C die je opneemt, is afkomstig van fruit. Zet regelmatig citrusvruchten en kiwi’s op het menu, zij zijn de belangrijkste leveranciers van vitamine C.

Kalium

Kalium is essentieel voor je spieren, het zorgt samen met natrium voor een goede geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van je spieren. Daarnaast helpt het je bloeddruk te verlagen. Vrouwen hebben dagelijks zo’n 3100 mg nodig, 7% daarvan is afkomstig van fruit. Vooral bananen bevatten veel kalium. Maar ook groenten (groene kool bijvoorbeeld) , aardappelen en vis zijn een bron van kalium.

Foliumzuur

Vitamine B11 of foliumzuur zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 300 mg. Ongeveer 6% komt uit fruit. Denk vooral aan aarbeiden of sinaasappels.

Vezels

Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde bloeddruk, bovendien helpen ze je om beter naar het grote toilet te kunnen gaan én blijf je langer verzadigd. Zeker als je graag enkele kilo’s kwijt wilt, is het belangrijk voldoende vezels binnen te krijgen. Vrouwen krijgen best 28 g binnen, mannen zelfs 35 g. Ongeveer 11% komt uit fruit dat we eten. Groene kiwi is een vezelbommetje. Daarnaast haal je het vooral uit groenten en volkorenproducten.

Fruitsoorten

Verschillende fruitsoorten dragen dus om verschillende redenen bij tot een goede gezondheid. Maar het is vooral belangrijk dat je voldoende fruit eet en varieert. “Ik plet voor drie stukken fruit per dag. Liever meer fruit dan een koek of chocolade. Bovendien bespaar je er ook nog eens calorieën mee.”

Meer over fruiten en groenten:

SOURCE: Libelle.nl