In een ideale wereld, begraven we uitstelgedrag diep onder de grond en ontvangen we productiviteit met open armen. Terwijl we geduldig wachten tot iemand de perfecte cocktail uitvindt die je al je werk laat doen en tegelijkertijd voldoende laat slapen, tippen we je alvast één remedie die een tussenoplossing biedt: de koffie-nap.

Lekker koffie-dutten

Dit is hoe het werkt: drink een normaal kopje koffie en doe onmiddellijk erna een dutje. De cafeïne werkt immers nog niet de eerste 30 minuten – dé ideale tijdsperiode voor een powernap – waardoor je het niet lastig hebt om in slaap te vallen. Als je wakker wordt, geeft de cafeïne dan wél een extra energie boost. Je bent dus niet alleen uitgerust, je zal ook productiever zijn en héél wat meer werk klaar krijgen.

Het klinkt een beetje tegenstrijdig om koffie te drinken voordat je gaat slapen, maar er zijn wel degelijk studies die aantonen dat het je productiever maakt. Een onderzoek, gepubliceerd in het magazine Psychophysiology, stelt dat volwassenen die twee kopjes drinken voor ze een dutje deden betere prestaties hadden op een rijtest tegenover diegenen die niets van cafeïne in hun bloed hadden. Een andere studie uit Ergonomics liet mannen koffie drinken en stelde vast dat ze na hun nap beter presteerden op een cognitieve test.

Gezond of niet?

Toch kijken veel dokters en therapeuten een beetje argwanend naar de nieuwe hype. In een interview met The Huffington Post zegt Suzanne Stevens, slaapspecialist aan de Universiteit van Kansas, dat mensen die de foute portie cafeïne opnemen helemaal geen voordeel halen uit de koffie-nap. Therapeute Elika Kormeili uit Californië vult aan dat het zelfs moeilijker kan zijn om de slaap te vatten ‘s avonds. Het blijkt dus nog niet hét definitieve antwoord om onze hectische schema’s rond te krijgen, maar het is in elk geval het proberen waard. Sleep tight!

De leukste bars voor jouw koffie-nap