We zijn allemaal bezig met onze ecologische voetafdruk. Vegetarisch eten wint aan populariteit, niet vreemd, want het is beter voor het milieu en door de beelden uit slachthuizen die we de voorbije tijd te zien kregen, staan we steeds vaker stil bij de dieren. Hoog tijd dus om vaker vegetarisch te koken. Maar wat doet dat nu eigenlijk met je lichaam?

1. Diabetes type 2

Op dit moment zou 8% van de volwassen Belgen aan diabetes type 2 lijden, zo’n 400.000 Vlamingen. Meer zelfs, er wordt geschat dat tegen 2030 zeker 10% van de Belgen aan de ziekte zal lijden. Het wordt dus niet voor niets dé ziekte van deze tijd genoemd. Onderzoekers van de Universiteit van Wageningen ontdekten dat mensen die veel bewerkt of rood vlees eten, meer kan hebben op diabetes. Het risico neemt met 32% toe als je per dag 50 gram of meer eet. (Ontdek hier hoe je de kans op diabetes verkleint of hoe je het zelfs terugdraait.)

2. Minder hart- en vaatziekten

Verzadigde vetten kunnen bijdragen tot een verhoging van de slechte cholesterol. Dit is een vetachtige stof die in de cellen en membranen van onze lichamen zit. Een te hoge slechte cholesterol kan te veel vetten in de bloedbaan brengen waardoor de aders vernauwen, gevaarlijk om hart- en vaatziektes te ontwikkelen. Dierlijke producten  bevatten veel van deze verzadigde vetten. Door minder vlees op het menu te zetten, kun je het gehalte aan slechte cholesterol in je lichaam verminderen. Let wel op: verzadigde vetten vind je ook in koekjes, vette snacks,… Door enkel vlees van het menu te schrappen, moet je niet verwachten zeker geen last meer te hebben van cholesterol.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips voor vegetariërs: