Home Gezond In 10 stappen naar een sportief leven

In 10 stappen naar een sportief leven

In 10 stappen naar een sportief leven

Is jouw sofa zowaar je heiligdom geworden? Dan is het hoog tijd om komaf te maken met dat luilekker leven. En dat doe je met deze tien tips, die van jou in een mum van tijd een sportliefhebber maken.

1. Geef het tijd

Heb jij na je eerste work-out al besloten dat sport niets voor jou is? Zet die gedachte meteen weer uit je hoofd en bijt even door. Je lichaam en geest hebben namelijk zes weken nodig om gewend te raken aan die nieuwe levensstijl. Op dat magische moment wordt sport een gewoonte – en zelfs een genot – en begint je lichaam ook fysiek te veranderen.

2. Sport in de ochtend

Zet je wekker een uurtje vroeger dan normaal en stal je sportoutfit al uit de avond tevoren. Een recente Amerikaanse studie heeft bewezen dat mensen die in de ochtend sporten hun nieuwe routine veel makkelijker volhouden dan zij die dat ’s avonds doen.

3. Zoek je passie

Tegen je zin sporten heeft weinig zin. Ga daarom op zoek naar de sport die het best bij je past en waar je het meeste van geniet. Denk er aan: net zoals in de liefde, is die zoektocht er eentje van vallen en opstaan.

4. Investeer in je sport

Hoe meer geld je besteedt aan je sportroutine, hoe meer je uit die investering wil halen. Koop daarom een dure en stijlvolle sportoutfit en neem een super deluxe sportabonnement.

5. Beloon jezelf

Vergeet schouderklopjes en verwen jezelf met échte beloningen na een stevige sessie sporten. Gun jezelf bijvoorbeeld een tripje naar de manicure of vier je behaalde sportdoelen met een wilde shoppingspree.

6. Zoek een sportbuddy

Sporten in groep werkt niet alleen heel motiverend, een sportbuddy maakt het je ook veel moeilijker om je goede voornemens in de wind te slaan. Jij wil je sportmaatje toch niet in de kou laten staan voor het zwembad of de gym?

7. Maak het jezelf gemakkelijk

Kamperen voor de gym is wat overdreven, maar nadenken over waar en wanneer je gaat sporten, is geen overbodige luxe. Zet sport in je schema, daar waar dat het beste past. Passeer jij bijvoorbeeld een zwembad op de weg naar je werk? Leg dan altijd een zwemzak in je koffer en maak na de werkdag een klein pitstop.

8. Kies een inspirerende of knappe coach

Op zoek naar een personal trainer of tennisleerkracht? Kies dan iemand die je inspireert of die je aantrekkelijk vindt. Geloof ons, je doet veel meer moeite voor een coach à la Russel Crowe of Penélope Cruz dan voor pakweg een Nick Nolte look-a-like.

9. Deel je succes

Download stante pede een sport-app die jouw resultaten tracked en deelt op Facebook. De positieve reacties op je status werken als een drug en pushen je om steeds dat stapje verder te gaan.

10. Stel haalbare doelen

De grens verleggen is goed, je grenzen overschrijden niet meer. Een grote fout die veel beginners maken, is onrealistische doelen stellen. Tja, haast en spoed is zelden goed, dus sport altijd op je eigen tempo. Succes!

 

Lees ook

Deze foods voorkomen jouw verkoudheid

Zoveel suiker zit er in jouw favoriete tussendoortje

Feestdagen? Doe de pre-tox!