Wat als één van je goede voornemens sporten was, maar het plots wekenlang vriest en je een hekel hebt aan fitnessen? Trotseer je dan de koude, of doe je die buikspieroefeningen toch maar voor de open haard? Dit zijn onze tips én advies.

Jawel, sporten bij lage temperaturen heeft wél degelijk invloed op je work-out. Het is goed voor je, als je deze 5 tips van keep-track opvolgt tenminste.

1. Warm binnen op

Doe je warming-up binnen zodat je al een hoge lichaamstemperatuur hebt als je buitenkomt. Is het windstil en zonnig? Zoek tijdens je training de open plekken op zodat de warmte van de zon je goed kan bereiken.

2. Trek niet té veel aan

Drie lagen zijn ideaal. Een eerste laag zit dicht op je huid, een tweede fungeert als opwarmende tussenlaag en een laatste beschermt je tegen wind en regen.

3. Start tegen de wind

Als er veel wind staat, begin je best met wind tegen. Het briesje voelt namelijk nog kouder aan als je lichaam al wat bezweet is. Op de terugweg zorg je er dan voor dat je rug goed beschermd is tegen de kou.

4. Hou je hart in het oog

Focus je niet op resultaten, maar richt je op je hartslag. Die kan flink oplopen met koudere temperaturen, dus loop gerust aan een lager tempo.

5. Train eens andersom

Als het koud is, verbrand je meer koolhydraten en is je zuurstofverbruik minder efficiënt. Hierdoor word je sneller moe. Daardoor is het slim het eerste deel van je training iets rustiger te lopen waardoor je ademhaling goed op gang komt. Loop het tweede deel iets sneller, zo verspil je niet teveel energie in het begin waardoor je langer volhoudt.

Meer sportieve weetjes

Do or don’t? Waarom je beter (g)een dure sportbeha koopt
Bewezen: van deze sport krijg je de mooiste billen
5 must-knows als je na lange tijd terug gaat sporten