Stap 1: Nieuwe gewoontes

Het belangrijkste wat je kunt doen is in je voeding een basenoverschot creëren. Kies voor voeding die rijk is aan volwaardige, plantaardige producten (veel verse groenten en fruit). Eet kleine hoeveelheden vis, vlees, noten en zuivelproducten. Die laatste zijn net als graanproducten sterk verzurend. Je hebt ze wel nodig, want ze leveren levensnoodzakelijke eiwitten. Wees echter matig met dierlijk, eiwitrijk voedsel. Drink ook zo weinig mogelijk koffie en alcohol, en vermijd suiker. Zorg dat je voldoende blijft bewegen (yoga, wandelen, fietsen …).

Stap 2: Basiskuur

Neem een goed gedoseerd mineralensupplement in de vorm van een chelaat om de vrijgekomen zuren af te voeren en eet de eerste twee weken uitsluitend vegetarisch, met veel rauwkost, fruit (maximaal drie stuks) en verse kruiden. Kies voor seizoenfruit en eet dit gescheiden van de maaltijden op (dertig minuten vóór of twee uur erna). Blijf bewegen, maar niet te intensief. Drink voldoende water en streef naar 30 milliliter per dag en per kilogram lichaamsgewicht. Drink elke dag drie glazen vers geperst groentesap om je stoelgang te bevorderen.

Stap 3: Basenzouten en andere extra hulpmiddelen

Omdat de verzuring bij veel mensen al zeer lang aanhoudt, is bovenstaande aanpak vaak niet voldoende. Daarom raad ik meestal ook een kuur aan met sterk geconcentreerde basenzouten om de zuren te helpen neutraliseren. Bij de apotheker kun je kant-en-klare basenzouten kopen. Opgelet: neem geen basenzouten als je maagzuurtekort hebt, als je vertering slecht is of als je na het nemen van basenzouten het gevoel hebt dat er een steen op je maag ligt. Wil je toch ontzuren met basenzouten, dan consulteer je het best een arts of gezondheidsspecialist.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3
bekijk op één pagina

Meer gezonde tips: