Maya en MIA Fem, twee menstruatie-apps, hebben details over de seksuele gezondheid van hun gebruikers gedeeld met Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse privacywaakhond Privacy International. De informatie is vooral interessant voor adverteerders die gericht reclame kunnen maken.

Vrouwen gebruiken de app als menstruatiekalender. Op die manier kunnen ze hun cyclus volgen, uitrekenen wanneer de volgende menstruatie eraan komt of bepalen wanneer ze het vruchtbaarst zijn. Daarnaast kunnen ze er heel wat informatie invoeren: van de laatste keer dat ze seks hadden tot het soort voorbehoedsmiddel dat ze gebruikten of zelfs hun gemoedstoestand.

Handig dus, de apps hebben miljoenen gebruikers over heel de wereld. Al vinden adverteerders de app ook een meerwaarde. De gevoelige informatie werd doorgespeeld aan Facebook zodat die gerichte advertenties kan tonen. Wat het nog erger maakt: Maya en MIA deelden informatie wanneer iemand de app op haar telefoon installeerde, zelfs voor er werd ingestemd met het privacybeleid. “Als de app vraagt hoe je je voelt en je vraagt naar bepaalde symptomen (acne, bloeddruk, zwelling…) , verwacht je dat er discreet met die informatie omgesprongen wordt, niet dat die gedeeld wordt”, staat er in het rapport.

Viseren & discrimineren

Het is vervelend dat persoonlijke informatie gedeeld wordt, maar er is meer. Adverteerders, werkgevers en verzekeringsmaatschappijen zouden de informatie kunnen gebruiken om vrouwen te viseren of discrimineren. Zo is de stemming van een consument een middel om die te manimuleren en zo aan te zetten tot impulsaankopen. “Inzicht in de gemoedstoestand van mensen biedt een opening om hen te manipuleren. En dat is des te zorgwekkender in een tijdperk waarin Facebook zo een enorme impact heeft op onze democratieën, zoals werd aangetoond met het Cambridge Analytica-schandaal. Het zijn inderdaad niet alleen adverteerders die willen weten hoe we ons voelen; naarmate de verkiezingen naderen, willen politieke partijen misschien weten of we ons angstig, gestresseerd of opgewonden voelen, zodat ze hun verhalen daaraan kunnen aanpassen”, staat er te lezen in het rapport. Bovendien kan het erg gênante informatie zijn die niemand wilt delen.

“De makers van Maya beloofden aan Privacy International niet meer te werken met SDK van Facebook, dat is de tool om automatisch gegevens door te sturen.” Volgens de woordvoerder an Facebook moeten appontwikkelaars dan weer informatie verschaffen aan de gebruiken over de informatie die ze delen. Al zijn die informatieteksten over het privacybeleid vaak erg omslachtig en onduidelijk, en worden ze daarom vaak geaccepteerd zonder lezen.

Meer over vrouwen & menstruatie:

(Bron: HLN – Beeld: Getty)