Graag wat kilo’s kwijt? Dan wil je natuurlijk liefst zoveel mogelijk calorieën verbranden tijdens je work-out. Al was het maar omdat je tijd kostbaar is, gelukkig werd ontdekt dat een work-out van 13 minuten al voldoende is.  Maar welke oefening doe je dan best?

Wetenschappers hebben al in veel studies onderzocht hoeveel energie mensen nu eigenlijk verbruiken tijdens verschillende types oefeningen, zo hebben ze bepaald welke work-outs het best zijn als je calorieën wilt verbranden. Belangrijk om altijd te onthouden: hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust. “Om zoveel mogelijk calorieën te verbranden, wil je dus een oefening waarmee je verschillende spiergroepen traint, bovendien wil je intensief sporten”, zegt Dr. Tim Church, professor aan het Pennington Biomedical Research Center.

Tabata

En CrossFit zou daarvoor wel eens perfect kunnen zijn. In een studie werd ‘Cindy’ onderzocht, een populaire CrossFit oefening (20 minuten lang herhaal je volgende routine: 5 Pull-ups, 10 Push-ups, 15 Squats). Gemiddeld werden er zo’n 13 calorieën per minuut verbruikt. De work-out neemt 20 minuten in beslag, dus werd er gemiddeld 260 calorieën verbrand.

Daarnaast is volgens de wetenschap de Tabata-training een goed idee. (Je doet 4 opeenvolgende minuten cardio-oefeningen, maar je voert ze gedurende 20 seconden op extreem hoge intensiviteit uit, gevolgd door 10 seconden rust. In totaal zijn er dus 8 intervallen in 4 minuten.) Daarmee zouden deelnemers maar liefst 14,5 calorieën per minuut verbranden of 280 calorieën tijdens een 20 minuten durende work-out.

Professor John Porcari, auteur van het Tabata-onderzoek, voegt wel nog toe dat de resultaten erg verschillend zijn. “Zo waren er sommige mensen die wel 18 calorieën per minuut of 360 calorieën per 20 minuten verbrandden, anderen dan weer een heel pak minder”, klinkt het.

Extreme sporten

Bovendien zegt hij dat het niet altijd nuttig is de calorieverbranding per minuut te bekijken. “De tijd gespendeerd aan de traning en de vastberadenheid om een programma te volgen, zijn ook belangrijke factoren. Als je echt weinig tijd hebt, kun je dus best Tabata of een andere intervaltraining volgen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.”

Hij benadrukt dat het vooral belangrijk is dat het oefeningen zijn waar mensen zich goed bij voelen. “En dan kom je vaak bij lopen uit. Daar verbrand je veel calorieën mee én mensen doen het graag voor een langere periode.” Daar is Tim Church het mee eens: “De beste work-out om calorieën te verbranden, is degene die je doet. Je kunt misschien extreme sporten vinden waarmee je meer calorieën per minuut verbrandt, maar als je ze niet volhoudt of niet regelmatig doet, zijn ze niet goed voor je.”

 

Meer over sport:

(Bron: Time)