Ja, afvallen en strak blijven, is moeilijker eens de vijftig gepasseerd. Factoren als de menopauze, een vertraagd metabolisme en potentieel een gewijzigde levensstijl, spelen een rol. Maar er is goed nieuws: want wat J.LO kan, kun jij ook. Deze oefeningen zou iedere vijftigplusser moeten doen.

Goed voor jezelf zorgen, start jong. Eet gezond: zet veel groenten en fruit op het menu, eet voldoende vezels en beperk junkfood. Drink voldoende water, bescherm je huid tegen de zon en stop nu meteen met roken.

Natuurlijk weet je ondertussen ook dat beweging noodzakelijk is. Een yoga-sessie, een gezellige wandeling met de collega’s of een fietstocht met manlief… Je bent actief. Merk je echter dat je metabolisme niet meer is wat het was, en volstaat cardio niet, dan is het tijd om de juiste krachtoefeningen te doen. Wij zetten enkele leuke en efficiënte op een rijtje.

1. Push-ups

Het is een klassieker, maar daarom niet minder goed. Doe dagelijks een sessie push-ups.

2. Roeien

Naar de fitness? Met roeien, train je zo goed als je spiergroepen en je traint je uithouding.

3. Suats

De squat is goed voor de spieren, het evenwicht en je coördinatie. Helaas is het ook van de oefeningen die het vaakst fout uitgevoerd wordt. Bekijk in de video hoe je hem juist uitvoert. Ben je hem beu? Er zijn tal van variaties.

4. Lunges

Nog zo’n klassieker waarmee je spieren en evenwicht traint. Tip: ook hier heb je tal van variaties om het leuk te houden.

5. Een leuke sport

Daarnaast is het vooral belangrijk een sport te vinden die je graag doet. Fieten, lopen, zwemmen, wandelen, paardrijden, yoga of pilates… Alles is mogelijk. Zolang je maar een sportroutine creëert en verschillende keren per week aan beweging doet.