Dokter William Cortvriendt vertelde legde in een interview al eerder uit waarom calorieën tellen geen zin heeft. Hij raadt aan om minder koolhydraten te eten en meer eiwitten en vetten op het menu te zetten. Eiwitten en vetten worden in tegenstelling tot koolhydraten meestal niet rechtstreeks aangewend voor energie, maar doorgaans eerst gebruikt als bouwstof voor hersenweefsel, celmembranen en spieren, en voor de synthese van allerlei biologisch actieve stoffen zoals enzymen, afweerstoffen en hormonen. Deze voortdurende opbouw en afbraak van weefsels, celmembranen en biologisch actieve stoffen kost ons lichaam energie. De eiwitten en vetten die we tot ons nemen, ondergaan dus vaak een zodanig lange stofwisseling in ons lichaam, dat uiteindelijk slechts een zeer klein deel als netto energie beschikbaar komt. Meer zelfs: Soms zullen de uit onze voeding afkomstige eiwitten en vetten uiteindelijk geen positieve, maar een negatieve bijdrage aan onze energiehuishouding leveren.” En dat is nog niet alles. “Calorieën in natuurlijke vetten en eiwitten blijken namelijk te zorgen voor een gevoel van verzadiging, waardoor we vanzelf tijdig ophouden met eten”, legde hij uit.

Brood met beleg

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om géén koolhydraten meer op het menu te zetten. Dus het risico bestaat dat je al snel teruggrijpt naar koolhydraten. Maar volgens dr. Cortvriendt is dat niet nodig. “Geen koolhydraten eten is onmogelijk en onnodig. Zelfs broccoli bevat koolhydraten. Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Heb je zin in brood, doe er dan een dikke laag boter op, ham, kaas, avocado… Alles wat je lekker vindt. Je zult sneller vol zitten en maar twee sneden brood eten in plaats van vier.” Meer tips lezen van William Cortvriendt? Lees hier nog eens het interview.

Wil je ook tijdens de feestdagen heerlijke gezonde gerechten op tafel? Haast je dan nú naar de krantenwinkel. Deze maand vind je bij Feeling gratis het Gastenboek van Pascale, boordevol tips & recepten.

1 2
bekijk op één pagina

Zelf aan de slag? Hier vind je handige tips: