Voldoende goede nachtrust is erg belangrijk, dat moeten we natuurlijk niet meer vertellen. Word jij telkens wakker op hetzelfde uur? Volgens de Chinese geneeskunde heeft het een betekenis.

In België zou één op drie te kampen krijgen met slaapproblemen. Meestal zijn ze tijdelijk van aard en zonder specifieke oorzaak. Er zijn tal van verschillende vormen. Word jij telkens wakker op hetzelfde uur en kun je daarna maar moeilijk de slaap terug vatten? Dan is er wél een specifieke oorzaak, als we de Chinese geneeskunde mogen geloven althans.

Telkens wakker tussen 23 uur en 1 uur

Je hebt te maken met een verstoord zelfbeeld. Op dit tijdstip zou je galblaas actief zijn, die is volgens de Chinese geneeskunde gelinkt aan emoties. Wees niet te streng voor jezelf, accepteer jezelf zoals je bent en stop met eindeloos piekeren.

Telkens wakker tussen 1 uur en 3 uur

Word jij telkens wakker tussen 1 en 3 uur? Dan is de kans groot dat je boos of gefrustreerd bent. Boosheid is gelinkt aan je lever. Drink overdag voldoende water en mediteer om je lever te ontlasten.

Telkens wakker tussen 3 uur en 5 uur

Wakker tussen 3 en 5, waarschijnlijk voel je je verdrietig. Dit uur is gelinkt aan je longen. Mediteer of doe ademhalingsoefeningen om rust te vinden.

Telkens wakker tussen 5 uur en 7 uur

Word jij wakker voor je wekker afgaat op een van deze uren? Dan heb je waarschijnlijk emotionele blokkades. De kans is groot dat je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel. Eet gezond en drink voldoende water. ‘s Nachts kan het helpen om je buik even te masseren. Kans is bovendien groot dat je veel stress hebt, hier lees je nog eens wat het met je darmen doet.

Tips voor een betere nachtrust:

  • Houd een vast slaapritme aan. Ga telkens op hetzelfde uur slapen en sta op hetzelfde uur op.
  • Overdrijf niet cafeïne, drink je laatste kopje koffie voor 15 uur.
  • Schakel minstens een uur voor je gaat slapen je smartphone uit, het blauwe licht verstoort je nachtrust.
  • Zorg dat je in een stille, koele kamer kunt slapen. Stevige gordijnen of rolluiken zorgen dat licht je slaap niet verstoort.
  • Kom even tot rust voor je gaat slapen. Lees in een boek, schrijf dingen op waarvoor je dankbaar bent of praat gezellig bij met je partner.

 

Meer over slaap: