Hoera, na ettelijke maanden leegstand mochten de fitnesscentra en yoga-studio’s in ons land maandag weer de deuren openen. Omdat er geen plek lijkt waarin er zo zwaar gehijgd en gezweet wordt op slechts een paar vierkante meters ruimte, maken veel fervente fitness-gangers zich echter toch nog een beetje zorgen om hun gezondheid. Hoe veilig is het om na de COVID-19-crisis weer de gym in te duiken? En hoe zorg je er voor jezelf voor dat alles zo smetteloos mogelijk verloopt? Een aantal tips & tricks op een rij!

Moeten we ons zorgen maken over de verspreiding van COVID-19 in de sportclub?

Net zoals je het risico op besmetting met het corona-virus niet volledig op nul kan zetten vanaf het ultieme moment dat je een voet buiten de deur zet, kan je ook de kans dat je het virus oploopt in je favoriete fitness- of yogastudio niet volledig wegcijferen. Bovendien zijn er een paar ‘contextfactoren’ die een gym of sportcentrum extra kwetsbaar maken, zo klinkt het bij Simon Clarke, professor Cellulaire microbiologie aan de University of Reading in een interview met Elle UK. “Mensen komen specifiek naar een fitness of sportstudio om intensief te sporten, wat de kans dat ze eens kuchen of een beetje speeksel verliezen tijdens die inspanning aardig de hoogte injaagt.”

Bovendien zorgt ook het feit dat er zoveel beweging en verloop is in een sportcentrum voor extra risico. “Als je een virus op een levenloos object of oppervlak – zoals bijvoorbeeld een dumbbell zou sprayen – dan doet dat virus eigenlijk niets: het blijft er gewoon zitten en beweegt niet. Totdat iemand anders het voorwerp opneemt of aanraakt natuurlijk; pas dan komt het virus opnieuw in beweging. Doordat mensen in een gym voortdurend dingen aanraken en met toestellen in de weer zijn – die je dan achteraf ook nog eens zelf gaat aanraken – is het risico op besmetting toch wel een pak hoger.”

Welke voorzorgsmaatregelen kan een fitness nemen?

Social distancing in een gym, je kan het je misschien moeilijk voorstellen, maar er zijn wel degelijk een aantal voorzorgsmaatregelen die fitness- en andere sportcentra kunnen nemen om de veiligheid van hun leden te garanderen.

1. Verlaag de capaciteit

Om te voorkomen dat het een overrompeling van jewelste wordt nu er na maanden drooglegging weer indoor gesport en gefitnest kan worden, krijgen fitnesscentra op voorhand bepaalde quota opgelegd: afhankelijk van de ruimte en infrastructuur mogen er maar een beperkt aantal sporters tegelijkertijd in de gym aanwezig zijn. Bovendien moeten fervente sporters hun tijdslot ook op voorhand reserveren zodat er geen lange rijen aan de inkom zijn.

2. Groepslessen op ‘afstand’

Ook het maximum aantal deelnemers aan een groepsles zal naar omlaag gehaald worden, zodat de matjes netjes op een gepaste afstand van elkaar gelegd kunnen worden en iedereen naar believen kan sporten zonder de befaamde anderhalve meter-grens te overschrijden.

Experten waarschuwen wel dat deze maatregelen vooral hun nut bewijzen bij groepslessen met lage intensiteit zoals Pilates of yoga, en dat de risico’s bij klassen waarin er hevig gesport wordt – zoals spinning of BBB – zelfs bij twee meter afstand toch nog reëel blijven. Veel fitnesscentra gaan dan ook op zoek naar mogelijkheden om dat type lessen voorlopig outdoor – in een nabijgelegen park of open ruimte – te laten doorgaan.

3. Plastic schermen

Om overdracht tijdens cardio-training op de loopband, fietsen of andere intensief gebruikte toestellen te voorkomen, plaatsen veel fitnesscentra plastic schermen of tussenschotten tussen de toestellen. Op die manier kan het zweet of speeksel van een naburige loper of roeier toch alvast niet op jouw toestel, lichaam of spullen terecht komen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

4. Reinigen en ontsmetten

Net zoals dat ook pre-corona in de meeste fitnesscentra al een vanzelfsprekende gewoonte was, wordt het nu nog belangrijker om je toestellen voor én na gebruik goed te reinigen met een ontsmettende en desinfecterende spray. Daarnaast doen ook de fitnessuitbaters een duit in het zakje: elk halfuur maken die een poetsronde om de toestellen nog eens extra grondig virus-vrij te maken.

Hoe zit het met airco en besmetting via de lucht?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) is er niet voldoende bewijs om aan te nemen dat het COVID-19 virus zich ook verspreid via de lucht, maar kan het toch ook niet volledig uitgesloten. Uit een analyse van maar liefst 75.465 Covid-19 gevallen in China, werd er geen enkele gerapporteerd als ‘overgedragen via de lucht’.

Uit een andere studie die zich toelegt op een met airconditioning uitgerust restaurant in Guangzhou (China) blijkt dan weer dat het virus zich verspreid zou hebben naar drie verschillende families die in dezelfde ruimte zaten te eten. Onder het mom better safe than sorry, lijkt voorzichtigheid met airco- en andere verluchtingssystemen toch maar geboden.

Wie bezorgd is om besmet te worden via de lucht, raden experten aan vooral te kijken naar hoe essentieel je fitness-bezoek is. Gaat het om cardio-training? Dan kan je die misschien evengoed in openlucht doen. Die routine kan je eventueel aanvullen met een korter fitnessbezoek voor krachttraining.

Wat je zelf kan doen om besmetting in de gym te vermijden?

1. Stel een gym-kit samen

Om zo weinig mogelijk risico te lopen op overdacht in de gym: kleed je thuis al volledig om en steek alle spullen die je extra nodig hebt – zoals een drinkfles, een handdoek, je gsm en een setje propere kleren – in één sporttas die je telkens opnieuw gebruikt. Laat je spullen tijdens een gym-sessie ook zoveel mogelijk in je tas zitten. Ben je klaar met je work-out? Kleed je dan snel om en steek je bezwete kleren in je tas. Was alle spullen in de tas – en eventueel ook je tas zelf – na elk fitnessbezoek apart van alle andere kleren en spullen.

2. Breng je eigen handdoek en matje mee

Biedt je yogastudio of fitness handdoeken, matjes of andere materialen aan, dan kan je er wellicht op vertrouwen dat zij die reinigen volgens de aanbevolen hygiënische voorzorgsmaatregelen. Maak je je toch een beetje ongerust, dan kan je om alle risico te vermijden natuurlijk ook gewoon je eigen handdoeken en yoga-mat meebrengen. Vooral handdoeken zijn een broeihaard voor virusdeeltjes: ze op de juiste manier wassen na een rondje sporten is dan ook absoluut de boodschap. Een wasje draaien op 60 graden met een bleach-based wasmiddel zou moeten volstaan om het virus te doden.

3. Laat dumbbells, gewichtjes en elastieken misschien nog even liggen

Volgens het Britse Nationale Centrum voor Biotechnologie kan één klein hoestje genoeg zijn om zo’n 3.000 druppels speeksel op voorwerpen, mensen of kledij rond je te doen belanden. Als je de keuze hebt tussen work-out sessies mét of zonder gedeelde materialen, kies voorlopig dan toch maar liever voor sporten waar je geen extra tools voor nodig hebt.

Goede alternatieven zijn yoga, Pilates of Zumba (zonder gewichtjes dan wel natuurlijk). Hoelang het virus precies kan overleven op levenloze materialen is nog niet echt duidelijk, maar voor alle zekerheid blijf je dus maar waakzaam met het gebruik van spullen en toestellen waar een uurtje geleden ook al andere mensen hebben aangezeten.

4. Wissel indoor sporten met outdoor af

Ga enkel naar de fitness of naar je yogastudio voor training die je niet alleen of in de openlucht kan doen. Wil je graag een rondje lopen of wat cardio-training doen: ga dan eerder voor een toertje in het bos of in een park dan voor rennen op de loopband. Wil je specifieke spiergroepen trainen of aan krachttraining doen: dan kan je je routine altijd nog aanvullen door een kortere sessie in een gym of fitnessstudio. Laat je hierbij eventueel begeleiden door een personal trainer die je van handige en complementaire schema’s kan voorzien.

Meer lezen over sporten in tijden van corona:

SOURCE: Elle.com/uk