Stappentellers zijn een hype. Op de werkvloer, onder vrienden… ook jij bent vast de challenge al aangegaan. Iedereen heeft daarbij hetzelfde doel: de magische 10.000 stappen, elke dag. Maar waar komt die target eigenlijk vandaan?

Massaal man-po-kei’en

De idee van dit aantal stappen ontstond in de jaren 60, toen de stappenteller populair werd bij Japanse wandelclubjes. Hét hebbedingetje die tijd was de man-po-kei ofte: de 10.000-stappenmeter. Deze teller werd op de markt gebracht door de Japanse onderzoeker Yoshiro Hatano van de Kyushu University.

In de jaren zestig ontdekte Hatano immers dat de gemiddelde mens met een zittend beroep zo’n 6.000 stappen per dag zette. Uit richtlijnen van het American College of Sports Medicine bleek echter dat dagelijks een half uur actief bewegen een must is voor je gezondheid. Daarom lapte hij er bij die 6.000 nog 4.000 stappen bij, aangezien 4.000 stappen gelijk zou staan aan dat half uur actief wandelen.

Volgens de onderzoeker zou een gemiddelde Japanse man met 10.000 stappen – of 8 kilometer wandelen – zo’n 300 kilocalorieën verbranden, wat je minstens nodig hebt om je bloeddruk onder controle te houden en gezond door het leven te dartelen. Uiteraard zijn factoren als voldoende slaap en gezonde voeding ook nog steeds noodzakelijk.

Start to stap

De meeste smartphones hebben een app waarin je kan zien hoeveel stappen jij op een dag zet. Geen trotse eigenaar van zo’n fancy schmancy mobieltje? Schaf jezelf dan een stappenteller of smartwatch aan. Die sturen je zelfs vriendelijk een reminder als de target niet lijkt te halen. Geniaal, toch?

Weetjes over wandelen