Van 23 tot en met 29 december is het terug de Week van het Hart. De week waarin de Belgische Cardiologische Liga het grote publiek bewust wilt maken rond hart- en vaatziekten en hun risicofactoren. Deze 40e sensibiliseringsweek richt zich tot jongvolwassenen en nodigt hen uit om meer zorg te dragen voor hun hart en bloedvaten via gezonde voeding. Hét advies dit jaar: verminder je suikerconsumptie drastisch.

Enkele hallucinante cijfers

  • Jaarlijks sterven in België meer dan 30.000 mensen aan hart- en vaatziekten
  • 31% van de vrouwen en 27% van de mannen sterft aan hart- en vaatziekten
  • We moeten onze suikerconsumptie met minstens 50% verminderen
  • In de 17e en 18e eeuw consumeerde een westerling jaarlijks het equivalent van 1,5 kg suiker. Vandaag is dat cijfer vervijftigvoudigd. Elk jaar verslinden we gemiddeld 75 kg suiker.
  • 1 Belg op 12 heeft diabetes. Verwacht wordt dat dit cijfer tegen 2030 zal oplopen tot één Belg op 10.

Jaarlijks sterven in België meer dan 30.000 mensen aan hart- en vaatziekten. Daarmee vormen ze de voornaamste doodsoorzaak in ons land. Deze vasculaire aandoeningen, die niet alleen een weerslag hebben op het hart, maar ook op de hersenen en andere bloedvaten, treffen vooral mensen die blootstaan aan bepaalde vormen van pollutie, rokers, mensen met een sedentaire levenswijze, personen die lijden aan hypertensie of hypercholesterolemie, maar ook mensen met een onevenwichtig voedingspatroon. Zo lopen mensen die grote hoeveelheden verzadigde vetten innemen of waarvan het suikergehalte in het bloed hoger is dan de aanbevolen waarden, een groter risico op diabetes en/of obesitas.

“Van alle gekende cardiovasculaire risicofactoren zijn obesitas en diabetes de voornaamste. Om het risico op obesitas en diabetes te verminderen, is het noodzakelijk dat we onze suikerconsumptie met 50% verminderen”, zo stelt Dr. Luc Missault, cardioloog en Voorzitter van de Wetenschappelijke Raad van de Belgische Cardiologische Liga.

Terwijl het nuchtere glycemiegehalte (het suikergehalte in het bloed) lager zou moeten zijn dan 100 mg/dl, zien we bij veel Belgen veel hogere waarden. Overmatige consumptie van suiker kan leiden tot obesitas en op lange termijn tot diabetes. Bovendien kan een te grote suikerconsumptie aanzienlijke schade berokkenen aan de bloedvaten.

Verborgen suikers

“Het probleem met suiker is dat we het overal aantreffen. In gebak, yoghurt, kleine zoete snacks, bereide en overmatig geraffineerde  gerechten, in gerookte vleeswaren… Dat maakt het voor de consument niet makkelijk om de consumptie ervan te verminderen. In de 17e en 18e eeuw consumeerde een westerling jaarlijks het equivalent van 1,5 kg suiker. Vandaag is dat cijfer vervijftigvoudigd. Elk jaar verslinden we gemiddeld 75 kg suiker”, vervolgt Dr. Luc Missault.

Suiker, in combinatie met een verhoogde gemiddelde calorieëntoevoer afkomstig van andere voedingsmiddelen, leidt tot een geleidelijke gewichtstoename. Een hogere suikerconsumptie en daardoor ook een groter aantal patiënten met overgewicht en obesitas hebben uiteindelijk geleid tot meer diabetes. Vandaag kunnen we stellen dat één Belg op 12 diabetisch is, en we verwachten dat dit cijfer tegen 2030 zal oplopen tot één Belg op 10. De Belgische Cardiologische Liga vindt deze situatie bijzonder verontrustend, aangezien 50% van de diabetespatiënten sterven ten gevolge van cardiovasculaire problemen.

De liga roept ouders op om jongeren al vanaf de eerste levensjaren evenwichtige voedingsgewoonten bij te brengen. Alles berust op drie dagelijkse basisprincipes: zélf koken, minder verzadigde vetten consumeren en toegevoegde suikers vermijden.

Maar hoe pak je dat nu aan?

Tips om minder toegevoede suiker te consumeren:

  • Kook zelf: afhaalmaaltijden, gerechten om op te warmen of belegde broodjes zitten boordevol suiker
  • Lees je etiketten grondig: glucose, fructose of suiker… Het zijn maar enkele benamingen voor suiker. Lees daarom je voedingsetiketten heel grondig. Geloof ons: zelfs in de ingrediënten waar je het zeker niet van verwacht, zit suiker.
  • Wees zuinig met sauzen: cocktailsaus, béarnaise uit de winkel of tomatensaus uit pot… Ze zitten boordevol suikers. Maak zelf je mayonaise op basis van olijfolie, maak tomatensaus met verse groenten en creëer eigen versies door kruiden toe te voegen.
  • Drink minder alcohol: mierzoete cocktails en wijn zitten boordevol suiker. Maar vergis je niet: ook in bier, droge champagne en andere drank zit vaak heel veel suiker. Liever water drinken dus.
  • Stop met fruitsap: ook in fruitsap zit vaak heel veel toegevoegde suiker
  • Eet minder koolhydraten: vervang je witte pasta, rijst en brood door een volkoren variant. Of nog beter: eet ze maar af en toe, het zetmeel in aardappelen, brood of andere koolhydraten, wordt omgezet in glucose. Suikers dus.
  • Eet ander beleg: dat je chocopasta en gelei boordevol suikers zit, wist je natuurlijk al. Maar ook vleeswaren voor op je boterham en kazen bevatten meestal heel veel suiker. Zin in een boterham? Wat dacht je van een zelfgemaakte guacamole op basis van avocado voor erbij? Wees orgineel.
  • Zet veel groenten en eiwitten op het menu: ze geven je een verzadigd gevoel en je krijgt vanzelf minder zin in zoet.

Meer gezonde tips voor je hart: