September, dat is dé maand om die goede voornemens van januari nu eens écht uit te voeren. Wil je graag aan je conditie werken of misschien zelfs een paar kilo kwijt? Dan is zwemmen dé sport voor jou.

1. Het ontspant

De vakantie is nu écht voorbij en dat wil zeggen dat deadlines en stress terug op de loer liggen. Belangrijk dus om op tijd rust in te bouwen. Dat doe je niet door op de sofa te gaan liggen, wel door een goede zwempartij. Er komen endorfines vrij, de hormonen die je ontspannen en gelukkig maken. Bovendien vermindert het stress. Op naar het zwembad dus.

2. Het is goed voor je gewrichten

Tijdens een stevige work-out krijgen je enkel en knieën het wel eens te verduren, bij zwemmen is dat gelukkig niet het geval, het water draagt je hele gewicht. Heb je blessures opgelopen tijdens andere work-outs, dan is zwemmen dé manier om te herstellen. Daarnaast is het de perfecte sport voor reumapatiënten of mensen met rugklachten.

3. Het helpt je afvallen

Graag enkele zomerkilo’s kwijt? Begin dan maar met baantjes trekken, je verbrandt maar liefst tussen 200 en 600 calorieën per uur. Na 40 minuten spreekt je lichaam bovendien al vetreserves aan.

4. Je hebt geen zware benen meer

Terwijl je zwemt, verbetert je bloedcirculatie. Omdat je jouw spieren telkens opspant en ontspant, werkt het prima tegen zware benen. Nog beter: dankzij de druk van het water krijgen spataders geen kans.

5. Het is goed voor je hart

Door het zwemmen, versterk je jouw longcapiciteit en houd je je hartspier soepel. Daarom ook een uitstekende sport als je astma hebt.

 

Meer over sporten: