Dat we voldoende moeten bewegen, weet je natuurlijk al. ‘Zitten is het nieuwe roken’, hoorde je ongetwijfeld ook al. Maar klopt dat eigenlijk wel? Is zitten even slecht als sigaretten roken? Een team wetenschappers zocht het uit.

We zitten in de auto, stappen uit en zetten ons aan onze bureau en als we ‘s avonds thuis komen, kijken we nog even tv. Het is schrijnend, uit onderzoek blijkt dat de volwassen Vlaming gemiddeld maar liefst 8,3 uur zit. Dat is 57% van de dag, slaapuren niet meegerekend.

En dat is niet gezond, je verbrandt veel minder calorieën en je onderrug lijdt eronder. Maar is het nu echt zo: is zitten even ongezond als roken? Neen, zitten is niet het nieuwe roken, zo blijkt uit een studie waaraan een groot internationaal team wetenschappers meewerkte. De risico op een vroegtijdig overlijden ligt bij rokers 180% hoger dan bij anderen. Mensen die meer dan acht uur per dag zittend doorbrengen, lopen 10 à 20% meer kans op sommige vormen van kanker en hart- en vaatziekten. Maar bij rokers is dit meer dan het dubbele. Bovendien breng je geen anderen in gevaar door meer te zitten, je doet er enkel jezelf geen plezier mee.

Meer bewegen

Toch wil dat niet zeggen dat je meteen in de zetel moet ploffen en je fitnessabonnement weg moet gooien. Veel zitten mag dan gezonder zijn dan roken, het blijft aangewezen om toch voldoende te sporten. Te weinig bewegen verhoogt immers de kans op overgewicht, diabetes type 2 en depressies.

Even rondlopen

Gelukkig zijn er enkele eenvoudige tips om vanaf nu wat minder vaak te zitten:

  • Loop eens naar de koffiemachine aan de andere kant van het gebouw
  • Ga met de collega’s wandelen tijdens je pauze
  • Neem altijd de trap
  • Introduceer een challenge op kantoor: planken, pompen of springen… Stimuleer elkaar
  • Gebruik een standing desk om aan te werken
  • Doe vergaderingen al staand
  • Neem je voor om niet meer zittend tv te kijken: doe het tijdens het strijken of stap ter plaatse voor de tv
  • Gebruik vaker de fiets

Hoeweel bewegen?

Volgens het Vlaams Instituut voor Gezond Leven, strek je best na twintig minuten even je benen. Haal een glaasje water, loop naar het toilet of ga even naar een collega. De organisatie schreef ook richtlijnen uit over hoeveel je nu moet bewegen om gezond te leven. En dat is zeker gezond, maar vergeet vooral niet om te stoppen met roken!

Meer tips voor een gezondere levensstijl: