Weinig zo zalig als een lekker dutje. Maar hoe zorg je ervoor dat je vol energie wakker wordt? De Amerikaanse National Slaap Foundation raadt een dutje aan van zo’n 20 à 30 minuten. Uit onderzoek gevoerd waaraan militaire piloten en austronauten van NASA meewerkten, bleek dan weer dat 40 minuten goed is voor een productiviteitsstijging van 34%, bovendien waren de deelnemers maar liefst 100% meer alert. Slaapwel!

Belangrijk om weten, want je weet ongetwijfeld ook dat je na het foute dutje net helemaal versuft kunt wakker worden. Hoe doe je dat nu, het perfecte dutje? Dit is het antwoord dat enkele experten gaven aan Byrdie.

1. Kies de juiste omgeving

Een goede omgeving is belangrijk voor een goed dutje. “Het moet er donker en koel zijn”, zegt Dr. Shelby Harris, slaapexperte en auteur van The Women’s Guide to Overcoming Insomnia: Get a Good Night’s Sleep without Relying on Medication. “Best doe je een dutje in je bed. Ben je niet thuis, zorg dan voor een plek waar je comfortabel kunt liggen. Blokkeer zoveel mogelijk licht (of gebruik een oogmasker), oordopjes kunnen de omgevingsgeluiden dempen. Zet gsm, laptop of andere elektronica uit.”

2. Mik op 20 à 30 minuten

“Het perfecte dutje duurt 20 à 30 minuten of 90 minuten”, zegt Dr. Sunjay Kansagra, Mattress Firm sleep expert. Korte dutjes zorgen dat je niet uit je diepe slaap wordt gehaald, wil je langer slapen, kies dan meteen voor 90 minuten. Zo heb je meteen een hele slaapcyclus gehad.” Verder voegt ze nog toch dat het geen ramp is als je je niet aan deze regels houdt. “Je wordt misschien een beetje groggy wakker, maar dat is meestal tijdelijk. Later op de dag zul je de voordelen zeker voelen.”

3. Plan je dutje

Baby’s volgen meestal een planning, dus waarom zou je dat zelf niet doen? “Als je dutjes plant, zijn ze vaak effectiever”, zegt Shelby Harris. “Zeker als je in shiften werkt, kan dat zeker nuttig zijn. Moet je met de auto, plan dan zeker je rust in.”

4. Een dutje vervangt je nachtrust niet

Een hele belangrijke: je mag dan overdag wel een dutje doen, het is echt belangrijk dat je ‘s nachts voldoende slaapt. Probeer zo’n 7 à 9 uren te slapen per nacht. “Maak nog steeds een prioriteit van een goede nachtrust. Val je moeilijk in slaap ‘s nachts, laat die dutjes dan achterwege, vaak maken ze je slapeloosheid alleen maar erger”, aldus Shelby.

Meer tips voor een goede nachtrust:

(Bron: Byrdie – Beeld: Getty)