2. Het ‘left-over-schap’

Left-overs vormen de ideale snelle hap. Maak er een gewoonte van om wat extra te koken en bewaar dit op een uitverkoren schap. Je kan volledige maaltijden voorzien waarbij je een overschotje van bijvoorbeeld een ovenschotel, bewaard voor de dag nadien. Maar je kan ook aparte ingrediënten bewaren. Voorgekookte quinoa, gegrilde groenten of blokjes zoete aardappel, ze zijn ideaal om in huis te hebben. Je kan ze in 1,2,3 verwerken in een salade of een omelet bijvoorbeeld. Een dedicated schap voor left-overs zorgt voor overzicht. Als je restjes overal en nergens staan dan vergeet je misschien dat je nog een gezonde maaltijd in huis hebt en zo beland je op een late avond in de frituur. Om maar niet te spreken van dat beschimmelde potje dat je weken later achteraan in je koelkast vindt – ik huiver nu al.

3. Groenten en fruit

De meningen over gezonde voeding en wat je nu wel of juist niet moet eten, zijn zeer uiteenlopend. Maar als we het over één ding eens kunnen zijn dan is het wel dat fruit en groenten dé sleutel zijn tot gezond eten. Laten we die dus maar een ereplek geven in onze keuken en in de koelkast. Door een speciale plek voor ze te voorzien weet je in één oogopslag ook wat in huis hebt. Voor een lekker stuk fruit tussendoor hoef je ook maar één lade open te trekken. De schuif onderaan je koelkast – ook wel eens de ‘crisper box’ genoemd – is hier ideaal voor. Het is een meer vochtige omgeving die ervoor zorgt dat je groenten en sommige fruit langer vers blijft. Denk eraan dat bananen, gember, pompoen, aardappelen, uien en look bijvoorbeeld beter niet in de koelkast bewaard worden.

4. In de deur

De plek in de deur bewaar je best voor dingen die beter tegen temeperatuurschommelingen kunnen. Door het openen en sluiten van de deur wisselt de temperatuur op deze plek het meest. Het is dan ook de ideale plek voor tomatenpuree, notenpasta’s, zongedroogde tomaatjes, kappertjes, oliën enzovoort. De échte smaakmakers dus! Met een goede tomatenpuree maak je de heerlijkste ovenschotels en notenpasta’s zijn verrukelijk om in je smoothie of havermout te doen. In een goed georganiseerde koelkast weet je dus meteen waar je moet zijn voor om van je gerecht een heerlijk diner te maken.

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips? Je leest ze in ‘Méér gezonde goesting‘, vanaf 21 maart te koop. (24,99 euro) Of bekijk haar programma ‘De Gezonde Goesting’ vanaf 21 maart, elke woensdag om 11, 17 en 23 uur op njam!

Meer tips voor in de keuken: