Nu wandelen al maandenlang zo goed als de enige activiteit is, en het extra koud is buiten, is het verleidelijk om languit in de sofa Netflix te bingen. Natuurlijk weet je wel dat te veel zitten niet goed voor je is, maar hoe haal je al die stappen?

1. Investeer in een sporthorloge

Meten is weten. En kan vooral ook confronterend zijn. Door jezelf een sporthorloge aan te schaffen zie je hoeveel (of weinig) je stapt en de meeste sporthorloges stimuleren je om eens wat vaker recht te staan.

2. Werk staand

Zelfs als je niet meteen wilt investeren in een standing desk, is het nuttiger wat vaker staand te werken. Wees creatief: met een strijkplank of een bankje op een tafel kom je al ver.

3. Of vergader staand

Toch liever zittend werken? Met een zitbal train je tegelijkertijd je core. Of je kunt je telefoontjes vanaf nu al wandelend afwerken.

4. Gebruik het toilet dat het meest veraf is

Onder het mom van alle beetjes helpen: ga vaker de trap op en af, neem telkens slechts één glas bij je en gebruik het toilet dat het verst van je bureau af ligt. Door meer te drinken, heeft het nog meer effect.

5. Werk meer in het huishouden

Het is verleidelijk om je na je werk meteen naar de sofa te verplaatsen en je favoriete serie te kijken. Vervang je serie door een goede podcast en werk ondertussen in het huishouden. Ook je huisgenoten zullen je dankbaar zijn.

6. Maak korte wandelpauzes

Nu je even niet naar die collega toestapt op het werk of moet rennen om het openbaar vervoer te halen, is het nuttig enkele wandelpauzes in te lassen. Weinig tijd? Zelfs je wandeling van 15 minuten heeft meer effect dan je denkt.

7. Plan je stappen bewust in

Ieder uur even opstaan en 10 minuten bewegen, is een goed idee. Tijdsnood? Plan je pauzes heel bewust in en houd je hier ook aan. Een wekkertje helpt.

8. Zoek leuke online work-outs

Sluit je dag af met een leuke online work-out: yoga om te ontspannen, een sessie Zumba om de stress van je af te dansen of kickfun om je frustraties van je af te slaan… Je vindt online heel wat inspiratie.

9. Zoek een wandelbuddy

Wandelen is nu eenmaal leuker als je het samen kunt doen. Maak je bubbelcontact warm om samen dagelijks even te gaan wandelen.

10. Koffietje verdiend?

Drink je koffie staand of wandel even rond. Je moet helemaal je wandelschoenen niet aantrekken om je stappen te halen, dat kan perfect thuis rond je koffiemachine.

Meer gezonde tips: