3. Deze voeding bevat nog meer proteïnen dan een ei

“Wanneer we voedingsmiddelen gaan vergelijken met elkaar, bekijken we best de voedingswaarden per 100 gram. Voor een ei komen we uit op 12,6g eiwitten per 100g.
Volgende voedingsmiddelen bevatten meer eiwitten:”

Kaas

“De meeste kazen bevatten meer eiwitten dan eieren. De hoeveelheid eiwitten is afhankelijk van de soort, de bereiding en de leeftijd of rijping van de kaas. Enkele voorbeelden die meer eiwitten bevatten: smeerkaas (15g/100g), mozzarella (23g/100g), gouda (25,3g/100g), emmentaler en gruyère (28,7g/100g), parmezaan (40g/100g). Plattekaas, boursin, mascarpone, Castello ananas en bieslook en ricotta zijn voorbeelden van kazen die minder eiwitten bevatten dan eieren.”

Vlees

Vlees bevat meer eiwitten dan eieren en varieert tussen 18 – 24g per 100g. Ook hier is het aantal eiwitten afhankelijk van de diersoort en ook van welk deel van het dier het stuk vlees afkomstig is. Zo bevat een stuk borstvlees (22,8g/100g) van kip of kalkoen meer eiwitten dan de kippenbout (18,9g/100g) of kalkoenbout(20,5g/100g). Vers vlees bevat meer eiwitten dan bewerkt vlees. Het varkenshaasje (vers vlees:19,8g/100g) bevat meer eiwitten dan varkensgehakt (bewerkt vlees: 16,9g/100g). Ook de bewerking van vleeswaren speelt een rol. Kippenham bevat 19,9g/100g terwijl kippensalade met curry dan slechts 7,5g/100g eiwitten bevat.”

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Door: Freya Franck en Stephanie Scheirlynck

Bronnen: Belgische voedingsmiddelentabel, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen, Vlaams Instituut Gezond Leven, EOS wetenschap, Gezondheid.be, Kennisbank: experimenteel moleculair koken met eieren, CJSM: eiwit, CJSM: eten na de inspanning.

Meer advies van Stephanie Scheirlynck