Vis

“Het eiwitgehalte in vis varieert tussen de 15 – 22g/100g. Een uitschieter is tonijn met 27,4g/100g. De meeste soorten liggen rond de 18g/100g.”

4. Hoeveel eitjes mag je per week eten?

“Het advies is afhankelijk van land en instelling die de aanbevelingen vastlegt. In de nieuwe Britse aanbevelingen voor gezonde voeding is er geen beperking meer op het aantal eieren dat je mag eten. Bij de aanpassing van het Nederlandse voedingsmodel blijft de aanbeveling om niet meer dan 2 tot 3 eieren per week te eten geldig. Bij ons werd onlangs door het Vlaams Instituut Gezond Leven de nieuwe voedingsdriehoek uitgebracht waar het advies van maximaal 3 eieren per week voorbijgestreefd is. Hun advies is niet meer dan 7 eieren per week. Verschillende onderzoeken besluiten dat er geen verband is tussen de inname van eieren en de kans op hart- en vaatziekten en beroerte. Dagelijks een eitje heeft geen negatieve invloed. Bij diabetespatiënten en mensen met familiale hypercholesterolemie is er mogelijks wel een verband tussen de inname van meer dan 7 eieren per week en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Uit voorzorg wordt voor deze mensen geadviseerd niet meer dan 3 eieren per week te eten.”

5. Is er een verschil in bereiding van je ei?

“Bij het verwarmen van eiwitten, gaan eiwitten denatureren en coaguleren. Dit zijn scheikundige processen waardoor de kleur, smaak en textuur van het ei veranderen. De eiwitsamenstelling van het eiwit en de eidooier zijn verschillend waardoor de denaturatie-temperatuur van eiwit en dooier ook verschillend is. Hoe langer een ei kookt, hoe meer eiwitten denatureren. Hard gekookt, zacht gekookt of gebakken maakt  geen verschil uit qua voedingswaarden betreffende de eiwitten. Maar wanneer we een ei bakken, gebruiken we extra vetstof en dit brengt extra calorieën aan.”

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Door: Freya Franck en Stephanie Scheirlynck

Bronnen: Belgische voedingsmiddelentabel, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen, Vlaams Instituut Gezond Leven, EOS wetenschap, Gezondheid.be, Kennisbank: experimenteel moleculair koken met eieren, CJSM: eiwit, CJSM: eten na de inspanning.

Meer advies van Stephanie Scheirlynck