6. Moet je jouw eitje eten voor of na het sporten?

“Eiwitten zijn de bouwstenen in ons lichaam. De aminozuren waaruit ze bestaan, zijn verantwoordelijk voor de opbouw van onze celmembranen, spierweefsels, enzymen, transporteiwitten… en zijn hiermee essentiële voedingsstoffen. In principe bevat onze dagelijkse voeding meer dan voldoende eiwitten en is extra opname van eiwitten overbodig als je geen topsporter bent. In ons lichaam is er immers een permanente balans tussen afbraak en opbouw van onze lichaamseiwitten. Tijdens een inspanning neigt deze eiwitbalans richting afbraak en tijdens de herstelfase na de inspanning richting opbouw. Eiwit eten in de periode na de inspanning, wanneer de spieren neigen richting opname, kan het herstel bevorderen. Dit effect is het grootst het eerste uur na de inspanning en duurt tot 24u na de inspanning. Sneller herstel kan door eiwitten na de inspanning te combineren met koolhydraten. De koolhydraten stimuleren het hormoon insuline waardoor spieren geneigd zijn meer aminozuren op te nemen en ze sneller herstellen. Een boterham met een gekookt eitje kan dus perfect na je training.”

7. Zijn eiwitten uit proteïnepoeders even effectief als gewone eitjes?

“Als recreatieve sporter ben je in staat om je eiwitbehoefte te dekken via gezonde voeding. Dit betekent niet dat je geen eiwitshakes kan nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen om je herstel na een zware inspanning te bevorderen en te versnellenDoorheen de dag zullen ze  echter niet nuttig zijn en kan je beter je eiwitten innemen via voeding zoals gevogelte, vis, zeevruchten, mager vlees, zuivelproducten, peulvruchten, vleesvervangers en ook eitjes. Enkel krachtsporters en sporters die op hoog niveau in competitieverband sporten, kunnen baat hebben bij extra eiwitshakes.”

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Door: Freya Franck en Stephanie Scheirlynck

Bronnen: Belgische voedingsmiddelentabel, Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen, Vlaams Instituut Gezond Leven, EOS wetenschap, Gezondheid.be, Kennisbank: experimenteel moleculair koken met eieren, CJSM: eiwit, CJSM: eten na de inspanning.

Meer advies van Stephanie Scheirlynck