Tips van een expert: de cultuurbeleving van de toekomst

Carole Lamarque

Innovatie, digitalisering, disruptie, artificiële intelligentie… Buzz-woorden die momenteel bij elke onderneming op de vergadertafel (zouden moeten) liggen om zich klaar te maken voor de toekomst. Maar wat kunnen wij als consumenten verwachten op gebied van innovatie? Wij vroegen het aan innovatie-experte Carole Lamarque. Zij licht de komende drie dagen de belangrijkste trends toe op gebied van beauty, gezondheid en cultuur. Zo weten jullie nu al welke producten we straks allemaal gaan kopen.

 

#CultuurTech

Stelling: mensen geven steeds meer geld uit aan het beleven van ervaringen en geleidelijk minder aan materiële zaken. Heel gezellig al die innovatieve ervaringen, maar tastbare zaken verkopen toch gemakkelijker dan belevingen? Zeker in de huidige wereld waar iedereen zich verlekkert met de nieuwste technologische snufjes en speeltjes? Toch voorspelt CES 2017, dé trendbeurs voor consumentenelektronica, een licht dalende trend. De verschuiving is ingezet en beslissingsnemers verhogen het tempo op (culturele) events en we zien technologen mee aan tafel schuiven.

Rembrandt 2.0

Er wordt ook steeds vaker gesproken over artificiële intelligentie (AI) als nieuwe technologie waarbij het denkvermogen van een mens wordt geïmiteerd. AI biedt een onuitputtelijke bron van informatie voor de Google- en Facebook-reuzen van deze wereld om uw surfgedrag te doorgronden. Maar zal AI ook kunstenaars vervangen? Het ‘The Next Rembrandt project’ gaat wel die richting uit. Het bestaand werk van de kunstenaar werd gescand en dankzij AI en 3D-printing werd er een geheel nieuwe ‘Rembrandt’ geschilderd – volledig in de geest van het werk van de kunstenaar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Share of voice

Dé nieuwe trend die vorig jaar werd ingezet, is de kracht van de ‘Share of Voice’, het percentage online content en conversaties over een bepaalde topic. Zo had Hillary Clinton bijvoorbeeld een lagere ‘Share of Voice’ ten opzichte van Donald Trump, zelfs toen iedereen dacht dat ze zou winnen. Daardoor is de ‘Share of Voice’ een vaak gebruikte indicator voor toekomstig succes. Dankzij de sociale media is geen enkele markt beschermd tegen een golf van online minderheden. Vorig jaar bijvoorbeeld werd steeds meer over minderheden gesproken die de hashtag #LGBT verdedigen (LGBT staat voor lesbian, gay, bisexual, transgender). De eerste special editie 2017 van National Geografic spreekt boekdelen met als titel ‘Gender Revolution’. Millennials en Generatie Z zijn de kruisvaarders hier. Hun stem reikt het verst op het internet, dus ga er niet meer van uit dat traditionele opvattingen standhouden.

CULTUUR TECH 4 YOU?

  • Wees innovatief en bedenk hoe jij je consumenten meer beleving kan bieden.
  • Onderzoek hoe je artificiële intelligentie kan integreren in jouw business door dieper in het brein van je doelgroep of consumenten te graven.
  • Ga voor een vrouwelijke Share of Voice in 2017! Dankzij sociale media is geen enkele markt beschermd tegen de golf van online feminisme en nog minder tegen vernieuwende expressies van geslachtsidentiteit.

Vergeet niet… innovatie is fun…. en the sky is de limit in 2017!

Wil je ook weten wat ons op gebied van beauty en gezondheid nog allemaal te wachten staat? Check dan hier dé beauty-innovaties van morgen en ontdek de nieuwste eet- en dieetrends. 

Meer tips van een experten

Tips van een expert: heb jij een flamingobaas?
Tips van een expert: zo blijf je in touch met je lichaam
Tips van een expert: zo krijg je een goede dosis zelfvertrouwen

Partner Content

Gesponsorde content