Eten zoals een topsporter: sportdiëtist Stephanie Scheirlynck geeft advies

Shutterstock

Achter elke grote atleet staat een team van coaches. Wij liepen een dagje mee met sportdiëtist Stephanie Scheirlynck en ontfutselden de beste tips.

 

Tijdens de Olympische Spelen in Rio is er iets raars gebeurd. Het was tijdens de medaille-ceremonie van Jolien D’Hoore. Zij was de derde Belgische op rij die een medaille won en Sporza-journalist Renaat Schotte maakte de opmerking dat de drie Belgische winnaars één gemene deler hadden: Stephanie Scheirlynck. De uitgelezen vrouw dus om enkele tips te ontfutselen.

 

1. Eet koolhydraten

Wie sportief is, moet opletten met het beperken van koolhydraten. Dat is tegenwoordig erg trendy, maar voor een sporter vormen koolhydraten de belangrijkste brandstof. Je kunt wel verminderen, maar weglaten is geen optie. Proteïnes zijn de bouwstof om je spieren te herstellen en op te bouwen, maar ze geven geen energie. Een proteïnedieet en sport gaan dus niet samen.

2. Eet voldoende

Een dieet mag nooit te drastisch zijn, anders loop je het risico dat je je eigen spiermassa afbreekt. Dat heeft natuurlijk dan weer een negatief effect op je sportieve prestaties.

3. Overdrijf niet met goede vetten

Er zijn dagen waarop je niet, een beetje of veel sport. Laat je dieet op dezelfde manier meegaan. Als je niet sport, eet je minder dan wanneer je wel sport. Tegenwoordig heeft iedereen het over ‘goede vetten’. Mensen eten geen brood meer, maar wel avocado met zalm. Maar een sportief lichaam heeft meer nodig dan alleen gezonde vetten. Bij duurtrainingen zullen ze een groter aandeel vet verbranden dan bij intensieve trainingen, maar koolhydraten blijven ook steeds belangrijk.

4. Pas je voeding aan aan je sportschema

Bij topsporters kijk ik echt naar hun weekschema: wanneer gaan ze trainen, wanneer rusten ze? Ik ken hun lichaamssamenstelling tot in het kleinste detail: het gewicht én de vetmassa. Ik weet wat hun lichaam nodig heeft op welk moment. Hoeveel kip, hoeveel rijst. Uiteraard mogen ze weleens zondigen: als er één groep mensen is die het verdient om af en toe friet te eten, zijn het topsporters.

Nog meer lezen?

Dit is wat Gigi Hadid eet als ontbijt, lunch en avondmaal
Dit extreem dieet volgt Victoria’s secret angel Adriana Lima 
Deze 2 dingen schrapte Blake Lively uit haar dieet voor The Shallows

DELEN