Geen opgeblazen gevoel meer: 3 tips om je ’s avonds niet te overeten

Shuttestock

Je wilt graag een paar kilo’s kwijt, vol goede moed begin je eraan. Maar wanneer je ’s avonds thuis komt, heb je grote honger. Gevolg: je overeet je. Ja lap, daar gaat je dieet. Herkenbaar? Dankzij deze 3 tips voorkom je dat je je ’s avonds nog overeet.

Natuurlijk wil je ook voldoende beweging. Misschien kun je samen gaan wandelen? Het is niet alleen goed voor de lijn, ook voor je relatie. Hier lees je waarom.

1. Zorg dat je maaltijden overdag voldoende vullen

Gezond eten juichen we zeker toe, maar zware diëten zijn een heel slecht idee. Als je jezelf de hele dag alles ontzegt of veel light producten eet, heb je meer kans om ’s avonds te gaan schrokken. Leg dus overdag niet té veel druk op jezelf, want je bekoopt het later.

Graag gezond? Hier vind je 11 x voedsel dat je metabolisme een boost geeft. 

2. Gebruik de juiste woorden tegen jezelf

Gezond eten is iets positiefs, probeer het dus ook positief uit te drukken. Zeg niet: ‘Ik moet vandaag héél gezond eten voor mijn jurk van vrijdag’, ‘ik moet zo gezond eten als ik kan’ of ‘vanaf vandaag eet ik niets ongezond meer’. Kies liever voor uitdrukkingen die niet te veel druk leggen: ‘hoe kan ik gebalanceerd eten vandaag?’, ‘ik ga vandaag een heerlijk gezonde maaltijd eten’ of ‘ik probeer meer gezonde dingen op het menu te zetten’. Door positieve uitdrukkingen te gebruiken, leg je minder druk op jezelf, je hebt niet het gevoel dat je een zwaar dieet moet volgen én de kans is veel minder groot dat je jezelf ’s avonds overeet.

Kleine aanpassingen kunnen wonderen doen. Volgens de wetenschap val je sneller af als je dit eet.

3. Bekijk de emotionele component van eten

Wat wil je eigenlijk dat eten voor je doet? Stel jezelf de vraag waarom je iets wilt eten? Is het omdat je honger hebt? Dat kan. Maar veel vrouwen zien eten als een vorm van beloning. Jezelf belonen omdat je hard hebt gewerkt, je deadline hebt gehaald, drie manden strijk gedaan hebt,… Of misschien eet je voor het gevoel van comfort. Je had stress en kunt eindelijk even neerzitten in de zetel met een zak chips. Ook eenzaamheid, een leeg gevoel of op zoek zijn naar geluk, zijn (onbewuste) redenen. Wees eerlijk tegen jezelf en vraag je af waarom je eet. Is het een emotionele reden? Ga dan liever even wandelen of neem een ontspannend bad. 

Meer tips voor een gezonde levensstijl:

DELEN