Cowgirl en Wonder Woman: onthaasten en netwerken in een Texaans hippiestadje

Marit Ginevro

Straffe madame Marit Ginevro kon dit jaar haar droom waarmaken: Vorige week kon ze naar het  SXSW congres gaan in Austin, Texas. Dat is een jaarlijks congres waar visionairen en zeer bekende namen uit de creatieve sector samen komen om de nieuwe trends aan te geven. Exclusief voor Feeling heeft ze haar bevindingen neergepend, en dat met een focus op de fantastische ondernemende vrouwen.

 

Onthaasten en netwerken in Texaans hippiestadje

Hoe even ontsnappen aan je werkritme en routine? Niet omdat je een sleur voelt, want I love my job. Maar gewoon omdat het soms nodig is. Zuurstof krijgen, nieuwe inzichten
vergaren. En like-minded vrouwen ontmoeten die dezelfde passies delen als jij, maar dan ergens anders op deze boeiende planeet. Het antwoord: South By Southwest! SXSW (afgekort) is een jaarlijks festival in Austin, een hippiestadje in hartje Texas, waar de countrymuziek leeft en de tijd lijkt stil te staan.

Maar niets is er wat het lijkt. “Keep Austin weird” is er dan ook het motto. Op SXSW komen de grootste visionairen ter wereld, en toch vooral uit de Verenigde Staten, bijeen om hun ideeën te delen in een keynote, panelgesprek of losse talk. Modeontwerpers, muzieklabelmanagers, universiteitsdocenten en onderzoekers, ceo’s van miljoendollarbedrijven, filmregisseurs en leiders van nonprofitorganisaties onthullen de nieuwste trends op het vlak van creativiteit. “South By”, zoals het festival in de volksmond wordt genoemd, heeft in dertig jaar tijd een serieuze reputatie uitgebouwd. Afgelopen week waren niet minder dan de creative directors en ceo’s van Wall Street Journal, VICE Media, Vogue Magazine, Tumblr, NASA, ... maar ook muzikanten en filmcasts te gast. En de vrouwen waren oververtegenwoordigd. Jonge en minder jonge rolmodellen, maar allen met een persoonlijk verhaal.

Gamechangers

De rode draad in de persoonlijke verhalen? De stille revolutie die volop aan de gang is. Het is een paradigmaverschuiving waarin niet alleen winst, maar ook planet, people en purpose van belang zijn. De amorele, roofzuchtige, vervuilende en onethisch bedrijven krijgen de middelvinger.Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt de norm. Want ‘Good is the New Cool’. Voorbeelden genoeg die dit mantra ondersteunen. Jenifer Wilig is de mede-oprichter van Whole World Water, een sociale onderneming die geld inzamelt bij de toerisme- en horecasector ten voordele van schoon en veilig water voor iedereen. “Bedrijven moeten het begrip succesvolle onderneming herdefiniëren,” zegt ze, “en kijken naar de economische, milieuvriendelijke én de sociale vooruitgang. Succesvolle
gemeenschappen zijn de basis van succesvolle sociale ondernemingen. Sociale impact is even belangrijk als salesbejag. Definieer dus een motief voor je bedrijf: waarom doet het wat het doet?” Jenifer houdt een vurig pleidooi om de taal van het activisme te reframen van ROI (return on investment) naar ROC (return on community). Purpose is, naast Product, Prijs, Plaats en Promotie, de vijfde “P” van de marketingmix. Communities zijn het nieuwe walhalla en een vruchtbare bodem voor ideeënsalons om te komen tot een gedeelde taal. Het leiderschap zit ‘m in het kader te creeren voor zo’n community en het dan los te laten. Je wordt zelf een volger. Da’s de definitie van een sociale beweging, maar ook tegelijk haar kracht.

Net als Mimi Valdés, creatief directeur van i am OTHER (het agentschap van Pharell Williams) en producer van Hidden Figures (de recent uitgebrachte film met het waargebeurde verhaal van drie Afro-Amerikaanse vrouwen bij NASA). “We willen als creatief agency uitzoeken hoe we de merken en mensen die bereid zijn om risico’s te nemen, kunnen verbinden met nieuwe doelgroepen.” Merken en mensen die de samenleving vooruitduwen. De denkers. De vernieuwers. De anderen. De geschiedenis heeft bewezen dat net deze mensen de kracht hebben om de wereld te veranderen.”

Cecile Richards, activiste en voorzitter van de Planned Parenthood Federation of America, houdt ook van onruststoken. “Het is een eigen keuze om je zo te gedragen en ik beveel het ten zeerste aan.” Ingrid Vanderveldt, de eerste ondernemer-in-Residence bij Dell Inc. die een Dell Innovators Credit Fund opstartte, verkondigde op SXSW haar missie om tegen 2020 bij een miljard vrouwen over heel de wereld groei en ondernemerschap te bevorderen. Ze doet dat samen met Tina Tchen, voormalig directeur van het White House Office of Public Engagement tijdens de regering-Obama. “Ook mannen hebben hierin een belangrijke rol”, zegt Ingrid. “Daarom houd ik een warme oproep aan alle vaders die hier aanwezig zijn in de zaal. Beste vaders, vertel jullie dochters geregeld dit kleine, cruciale zinnetje: ‘Ik geloof in jou’. Met hun programma EBW 2020 willen Ingridd en Tina een wereldwijde duurzame toekomst creëren voor alle generaties. Je kan lid worden van hun missie via ebw202p.com.

The Next Wave: Millenials

De jonge generatie Millennials wordt vanzelf geboren met bovenstaande waarden. Automatisch strijdt ze om hen mee te integreren in haar beroep. Het zijn zij die we kunnen inspireren hun talenten te gebruiken om werk te doen dat telt. Zij zullen eindelijk in staat zijn om de valse kloof te dichten tussen goed doel en winst. Je kan Millenials alleen maar warm krijgen met ervaringen, niet met louter commerciële boodschappen. Millenials zijn jong en ambitieus. Kaeya Majmundar, oprichter van ZBox, jongleert met influencers via sociale media met een fractie van het traditionele marketingbudget. Astronaute Jessica Meir vertelt uitvoerig over de voorbereidingen van haar missie naar Mars Deborah Acosta werkt als videojournalist voor de New York Times en werkt aan verslaggeving via authentieke formats. Allemaal vertellen ze openhartig over hun successen, hun falen, hun onophoudelijke zoektocht naar hun motieven. Ze zijn ‘allies’, Engels voor ‘bondgenoten’, een woord dat afgelopen week wel vaker viel.

More power. Less Powerpoint.

Een andere evolutie in de conferentie, inherent aan de persoonlijke toets, is het steeds minder tonen van slides. Er worden panelgesprekken opgezet, die de dialoog aanwakkeren. Het fysieke face-to-face, directe contact, de vragen en antwoorden van en naar het publiek maken van de sessies echte levendige conversaties. En steeds vaker zijn de vrouwen op het podium in de meerderheid. En ze zijn ook nog gorgeous om naar te kijken. Met hun rode lipstick, pumps en in hun paarse, rode en groene outfits. Handmade cowboyboots, korte rokjes en blote benen. Tijd dat deze trend naar onze conferentiecultuur overwaait. En ja dus, the future is female.

Meer artikels over carrière:

Partner Content

Gesponsorde content