Hoe pik je je leven terug op na een burn-out? Renate Breuer werkte als tv producer toen zij een burn-out kreeg. Ze besloot om het roer volledig om te gooien. In haar boek ‘De averechtsheid van de dingen’ doet ze haar verhaal. En wie kan er nu beter advies geven dan ervaringsdeskundigen zelf? Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang haar gouden tips om die burn-out tegen te gaan. Vandaag verklapt ze waarom het écht geen goed idee is om constant met je smartphone bezig te zijn en hoe je er mee stopt.

Het zijn van die bedenkingen die iedereen zich wel eens maakt. Tot het er op aankomt en je plechtig voornemen om voor het slapen gaan niet nog even snel je sociale media of je werkmail te checken, dag na dag mislukt en je jezelf voorhoudt daar vanaf morgen zeker mee te beginnen. Technische vooruitgang biedt nu eenmaal mogelijkheden die niet alleen leuk of handig zijn, ook kunnen ze je zeeën van tijd kosten, zijn veel van die technologieën verslavend en kunnen ze je binnen de kortste keren opzadelen met technostress.

Chronische vermoeidheid, concentratiestoornissen, slaapproblemen. Er zijn heel wat redenen om eens af en toe uit te pluggen en voor niets of niemand bereikbaar te zijn. En wees gerust: het kan meestal echt geen kwaad als je die ene werkmail of die ene update van die ene vriend net hebt gemist. De wereld draait ondertussen namelijk gewoon verder.

Zo hoor ik wel eens mensen die hun bezorgdheid uiten over deze of gene omdat ze de persoon in kwestie al geruime tijd niet online zijn tegengekomen. Meestal vind ik dit juist een goed teken en heeft die persoon -dat hoop ik dan toch- allemaal andere en betere dingen te doen. Aldus zou bezorgdheid eerder gepast zijn als iemand juist overal en altijd bereikbaar is. Of dat nu werk gerelateerd is of privé. De onrust van die voortdurende bereikbaarheid valt namelijk niet te onderschatten.

Wil dat nu zeggen dat je al je accounts drastisch overboord moet gooien? Toch niet, maar bepaalde spelregels kunnen zeker helpen om het een beetje onder controle te houden.

Een paar tips die kunnen helpen

  • Als je met iets bezig bent aan je computer -of dit nu op je werk is of thuis- zet je sociale media en mails dan liefst even af. Voor je het weet word je anders steeds afgeleid door binnenstromende berichten en bleeps en vergeet je nog waar je eigenlijk mee bezig was.
  • Spreek met je baas of opdrachtgever af wanneer je wel en niet bereikbaar bent en via welke kanalen. Wil je niet met werkzaken worden geconfronteerd worden op sociale media omdat dit voor jou privé is? Maak hier dan duidelijke afspraken over.
  • Ligt er een dag voor je waarop je uitsluitend aan je computer bezig zal zijn? Plan momenten in waarop je even een wandelingetje gaat maken (zonder smartphone in je achterzak!) en hou je eraan. Zelfs korte pauzes van tien minuten maken dat je daarna met een fris hoofd beter en sneller verder kan.
  • Bundel momenten waarop je mails beantwoordt. Voor je het weet ben je anders de hele dag alleen maar aan het mailen en krijg je verder niks meer voor elkaar. En zo gaat die to-do lijst natuurlijk nooit slinken.
  • Kies ook je momenten waarop je je sociale media checkt en sluit ze daarna weer onverbiddelijk af. Als deze de hele dag blijven open staan is de kans namelijk groot dat je te pas en te onpas toch eens even gaat checken wat er in de rest van de wereld gebeurd is in de laatste vijf minuten (meestal niet zo veel). Ondertussen leidt het je alleen maar af van waar je in feite mee bezig was.
  • Eet, slaap en beweeg regelmatig. Cliché of niet: werkt altijd!
  • Spreek gewoon eens met iemand af die je anders alleen online hoort of ziet. Zo haal je allebei een frisse neus en iemand in levende lijve ontmoeten, is nog altijd leuker dan communiceren in een beperkt aantal tekens met een emoji erachter. Er gaat dan ook niets boven een analoge smiley: de glimlach van een echt mens voor je neus.
  • Af en toe even uitpluggen loont want hoewel een time-out op drukke momenten lijkt op tijdverlies, is de kans groot dat je hoofd erna vol nieuwe, frisse ideeën zit. Even offline zijn is dus niet alleen gezond, het is ook nog eens erg efficiënt.
  • En inderdaad: we doen het allemaal wel eens, maar sociale media checken net voor het slapen gaan… Er zijn betere manieren om tot rust te komen.

Meer tips tegen stress:

Renate Breuer

In een vorig leven was Renate Breuer producer en programma manager voor televisie. Na een zware burn-out gooide ze haar leven noodgedwongen om. Gelukkig. Tegenwoordig is ze consulent, coach en schrijfster. In 2008 verscheen haar eerste roman ‘Sletten & prinsessen’, in 2011 werd haar tweede boek ’13.’ gepubliceerd. ‘De averechtsheid van de dingen’ (Uitgeverij Vrijdag, september 2017) is een autobiografisch relaas over een periode die haar leven voorgoed heeft veranderd en over het grote geschenk dat in deze onontkoombare ommekeer bleek te liggen. (Foto: Carmen De Vos)
 

SHARE