Healthy comfort food: gebakken rijst met olijven en selderij

Zalig als je thuiskomt van een dag lang werken: comfort food om je op te vrolijken. Comfort food wordt vaak geassocieerd met zakjes chips, hotdogs en chocolade, maar dat is volledig onterecht. Goedele Leyssen toont met dit gerechtje dat het ook gezond én makkelijk én snel kan. De heilige drievuldigheid van het eten. Wij staan al in de keuken.

Ingrediënten voor 1 portie

  • Ui, fijngesneden 1/2
  • Knoflook, geperst 2 teentjes
  • Rode of bruine rijst 1/4 tot 1/2 kop
  • Kruidenzout
  • Selderij, in stukjes 2 tot 4 stengels
  • Gember, geraspt 1/2 theelepel
  • Eieren 1 tot 2
  • Kokosolie
  • Wortel, in plakjes 1
  • Koriander of bladpeterselie enkele blaadjes
  • Kalamataolijven, in stukjes 4 à 6
  • Zeewiervlokken (Nori of Dulse) 1/2 theelepel
  • Zwarte peper en zeezout

Bereidingswijze

Laat de ui en de knoflook 5 à 10 minuten rusten. Spoel de rijst onder koud water en kook hem gaar. Doe wat kruidenzout bij het kookwater. Breng een dun bodempje water met kruidenzout aan de kook in een pan. Doe de ui en de selder erbij en stoof 4 minuten onder deksel. Voeg op het laatst de knoflook en de gember toe. Giet het resterende water af. Klop de eieren los en roerbak ze in de pan. Doe in een apart kommetje. Bak de gekookte rijst kort op in wat kokosolie met een beetje peper en zout. Doe de rijst op een bord samen met het ei, de selder, de ui en de wortel. Werk af met de koriander, de olijven en de zeewiervlokken.

Goedele Leyssen

“Deze rijst, die je een beetje kunt vergelijken met nasi goreng, maak ik ontzettend vaak klaar. Het is een leuke manier om een overschotje rijst van de dag ervoor op te werken en je krijgt veel voedzame proteïnes binnen. Het is echt heel snel klaar én lekker: twee belangrijke factoren in mijn keuken. Voor mij is dit het ultieme comfort food.”

Nog meer receptjes voor comfort food:

Door: Evelien Rutten. Recept: Goedele Leyssen. Foto’s: Wout Hendrickx

DELEN