Next-up vakantiebestemmingen

Wat is er hot in de reissector? Op die vraag krijgen we elk jaar weer een antwoord na het jaarlijkse vakantiesalon in de Brusselse expo. 

Steevast duiken nieuwe reistrends er de kop op en vinden we er de iets gekendere maar nog steeds populaire bestemmingen terug. In een notendop stellen wij u de trends van dit jaar voor.

  • Cruisen : Anno 2013 is de cruise-industrie populairder dan ooit tevoren. Met de innovaties die de sector doorvoerde zijn de vooroordelen als 'cruises zijn oubollig' of 'cruises zijn onbetaalbaar' nooit verder weg geweest. Cruisemaatschappijen bieden steeds meer formules aan die erg divers zijn en steeds meer mensen steken dan ook letterlijk 'van wal'. Een familiecruise of een trip speciaal voor singles. Een boottocht gecombineerd een vliegtuigreis of dagelijkse culturele uitstapjes, het kan allemaal.
     
  • Binnenlandse trips : Tripjes in eigen land doen het bijzonder goed. Opvallend hierbij is dat vakantiegangers meer dan vroeger op zoek gaan naar een authentieke beleving en dus zijn logies met een eigen verhaal bijzonder populair. Een boerderijvakantie of een locatie met bijvoorbeeld een bijzondere erfgoedlink nemen een hoge vlucht.
     
  • Frankrijk: Hoewel de modale Belg al eens wat meer durft te experimenteren, blijft buurland Frankrijk dé belangrijkste reisbestemming voor het Belgische publiek. Vooral naar Marseille, de culturele hoofdstad van 2013, is de vraag groot.
     
  • All-in, maar dan mét cultuur : Reisformules naar zonnige bestemmingen blijven vlot over de toonbank gaan, maar bij exotische vakanties volstaan een mooi strand, een confortabele ligzetel en een lekkere coctail niet langer. Wie ver reist waardeert ook de lokale cultuur. Bestemmingen als Mexico en Thailand, die voldoen aan deze combinatie, kennen dan ook een opwaartse gang.
     
  • Nieuwe bestemmingen steken de kop op : Iets minder bekend maar wel steeds belangrijker voor de sector zijn nieuwe bestemmingen als Ethiopië en Macedonië. De cijfers spreken voor zich: Tussen 2009 en 2012 steeg het aantal Belgische toeristen in Macedonië met 105%.

(IDP)

Partner Content

Gesponsorde content