Binnenkijken in het Japans geïnspireerd huis van ontwerpster Lisbeth Kamstrup

In een buitenwijk van Kopenhagen bouwde ontwerpster Lisbeth Kamstrup een houten huis voor haar gezin. De rode Japandi-draad: liefde voor details, een harmonieuze eenvoud en een nauwe relatie met het groen rondom.

Japandi-stijl

Tijdens een vakantie naar Japan vielen Lisbeth Kamstrup en haar man Jesper als een blok voor de traditionele houten architectuur en de manier waarop Japanners vorm geven aan een gezinswoning. Dat resulteerde in een open woning, die tegelijk voldoende privacy biedt voor het koppel en hun drie kinderen. Ook de nauwe relatie tussen binnen en buiten is rechtstreeks geïnspireerd op de architectuur in het land van de rijzende zon. Overal in de woning halen de ramen de weelderig groene tuin met bomen naar binnen, en via de centrale lichtschachten is er zelfs direct contact met de lucht. Waar de Japanners ook meester in zijn, is het creëren van eenvoudig uitziende, sobere ruimtes die eigenlijk vol discrete details zitten.

Huis Lisbeth Kamstrup

“Hoe Japanners zich kunnen concentreren op details, zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen, daar heb ik veel bewondering voor”, stelt Kamstrup. “Tegelijk vormt de combinatie van geraffineerd vakmanschap met een levendige eenvoud niet alleen het DNA van de Japanse designtraditie, maar ook van onze Scandinavische. Wat me opviel, is dat Japanners bijzonder sterk zijn in het creëren van ruimtes die van binnenuit bijdragen aan een thuisgevoel, terwijl je daar aan het exterieur niets van merkt.”

Huis Lisbeth Kamstrup

Eenvoudig frame

Toen Lisbeth en haar man de kans kregen om een stuk grond te kopen in Birkerød bij Kopenhagen, was het al snel duidelijk dat ze er een Japans geïnspireerd huis op zouden bouwen. Slimme details geven het zwarte houten huis een eenvoudige uitstraling. Een buitentrap leidt naar de voordeur. Eenmaal binnen kom je via de hal in het familiegedeelte, dat bestaat uit een open keuken en een woonkamer. “We wilden een eenvoudig frame creëren waarbinnen we ons leven zouden kunnen uitbouwen. De ruimtes om met elkaar te praten en eten vormen de kern van het huis. Hoewel je dat op papier zoveel kunt plannen en uittekenen als je wilt, ervaar je pas echt of de ontwerpintentie realiteit wordt als je er effectief woont. Gelukkig voelden we ons hier meteen thuis”, vertelt Lisbeth.

Huis Lisbeth Kamstrup

“De ruimtes om met elkaar te praten en eten vormen de kern van het huis”

“Hoewel het huis is teruggebracht tot de essentie van wat een gezinsleven inhoudt, werkt het uitstekend. Zo laat het grote keukeneiland ons toe om allemaal samen gezellig te koken, of is het bijzonder rustgevend om vanuit het bad naar de lucht te liggen staren.” De rest van het 200 vierkante meter grote huis huisvest de privékamers. Doordat de kinderkamers aan de gemeenschappelijke ruimtes grenzen, kunnen de gezinsleden makkelijk switchen tussen contact en meer afstand. Pas recent bouwde het koppel een extra kamer voor hun oudste dochter Ingrid in de woonkamer. “Dankzij deze nieuwe toevoeging beschikken we over een extra kamer, maar ze brengt ook meer intieme hoekjes in onze woonkamer. Of hoe een interieurdetail bijdraagt aan de architectuur”, vertelt Lisbeth.

Huis Lisbeth Kamstrup

Toegevoegde waarde

Ook voor de inrichting ging Lisbeth minutieus te werk. Terwijl de architectuur Japans geïnspireerd is, hebben de meeste meubels en objecten een Scandinavische oorsprong. “Bij elke ingreep of elk meubel heb ik me afgevraagd of dat voor ons gezin een toegevoegde waarde biedt. Ook wil ik dat alles een functie heeft, en dat ik me omring met spullen die ik voor een lange periode wil houden. Daarom hou ik vooral van zaken die doordacht en met liefde zijn gemaakt”, vertelt de Deense ontwerpster. “Vooral stukken die getuigen van excellent vakmanschap uit (soms) lang vervlogen tijden, geven me een goed gevoel. Ze voegen een emotionele waarde toe aan dit nieuw gebouwde huis. Al hou ik ook van nieuwe ontwerpen die oude designtradities herinterpreteren.

 “Ik hou vooral van zaken die doordacht zijn en met liefde zijn gemaakt”

Net zoals veel mensen wil ik me hoe langer hoe meer omringen met iets dat uniek en handgemaakt is. Bovendien merk ik dat ook mijn kinderen graag met hun handen creëren. Ik hoop dat ze op een dag iets betekenisvols voor zichzelf kunnen maken.”

Huis Lisbeth Kamstrup

Lisbeth Kamstrup

Een nieuw leven voor traditionele manden

Samen met haar vader blaast Lisbeth Kamstrup nieuw leven in Lillerød, een bedrijf dat al bijna honderd jaar traditionele Scandinavische manden maakt. “Aangezien het bedrijf een knap staaltje ambachtelijke kennis – en dus waardevolle culturele geschiedenis -vertegenwoordigt, besloten we de draad terug op te pikken. Wel hebben we het ontwerp van de manden herdacht. Daarnaast heb ik in mijn eigen woning onderzocht hoe die manden opnieuw deel kunnen uitmaken van een modern gezinsleven. Terwijl ze vroeger vooral gebruikt werden voor het transport van eieren en andere goederen, zijn ze nu ideaal om de was, speelgoed of kleine objecten in op te bergen.” “De prototypes bouwde ik in mijn kelder annex atelier. Elke mand wordt met de hand gemaakt en is dus een uniek stukje vakmanschap. Daarmee brengen ze een vleugje liefde in elk interieur”, stelt ze.

Manden Lisbeth Kamstrup

Meer wonen en interieur:

Door Christina B. Kjeldsen. Styling: Rikke Graff Juel. Foto’s: Anitta Behrendt. Bewerking: Elien Haentjens 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content