Home Mode Beroep shopper: het klinkt als een droom, maar het is hard werken

Beroep shopper: het klinkt als een droom, maar het is hard werken

Beroep shopper: het klinkt als een droom, maar het is hard werken

Wij vroegen aan de accessoire-inkoper van deBijenkorf.be hoe dat gaat, shoppen voor het mooiste (online) warenhuis van de Benelux.

Maak kennis met Irene van Lieshout, inkoopmanager van de accessoires bij deBijenkorf.be. Samen met haar team is ze verantwoordelijk voor de aankoop van álle accessoires – van tassen en schoenen tot sjaaltjes, speldjes en horloges.

DE JOB

“Mijn day-to-day zit flink vol met meetings: ik volg de omzetten, screen wat goed werkt en wat niet. En verder ben ik natuurlijk vaak de deur uit, op zoek naar wat nieuw is. Ik bezoek de showrooms van merken in Milaan, New York, Londen en Parijs – telkens op twee sleutelmomenten. Eén keer tijdens de fashion weeks – dan koop ik wat heet ‘de statement pieces’; de items die karakter geven aan het seizoen. Maar vóór die tijd – neem ruim twee maanden voor de fashion weeks – hebben we al 70% van onze collectie ingekocht.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

DE FOCUS

“Qua accessoires heeft De Bijenkorf een heel brede range, maar damesschoenen is de belangrijkste categorie. We focussen op het middensegment qua prijs en aanbod, maar hebben ook een sterke selectie luxe-items. Zeker online werkt die luxecategorie heel goed – als je bestelt, is het er de volgende dag, en onze website maakt high-end erg toegankelijk. Met ons luxe-aanbod kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie, dat is natuurlijk ook belangrijk.”

HART VERSUS HOOFD

“We kiezen zeker op buikgevoel; op basis van wat we zien en aanvoelen. Soms kies je een merk omdat het supercool is, of omdat je het als eerste kunt introduceren. Maar cijfers zijn natuurlijk wel heel belangrijk: ik volg de omzetten nauwgezet, om te screenen wat werkt en wat niet. Onze website helpt ook, om te monitoren waarop mensen zoeken online.”

HITS VAN HET SEIZOEN

“De ugly-sneakertrend wordt deze zomer heel groot. De ietwat lompe sneaker werd geïntroduceerd door Balenciaga, maar nu zien we dat alle segmenten volgen: er is ook een ugly exemplaar bij labels als Nike en Adidas. Verder geloof ik sterk in de hikingtrend: boots die eruitzien als bergschoenen – die worden straks heel groot. Tegelijk is ook het elegantere, verfijnde schoentje in opmars: kleine hakjes, subtiele details zoals bij pakweg Ganni of Malone Souliers. Bij de tassen wordt transparant een hit, in alle segmenten. Het leuke is dat je met dat doorzichtige kunt spelen: je stopt een mooie clutch in een transparante tas, en je krijgt een ander effect. Ook raffia en andere natuurelementen doen het goed – en de crossbody-tas blijft ook populair. Dé verrassing is de havaiana: vrouwen gaan die straks ook onder een feestjurk dragen, en niet enkel richting strand. Dat gegeven past trouwens in een bredere trend; stranditems worden luxer; zo heeft Loewe bijvoorbeeld een heel mooie raffia-tas, afgewerkt met leer: leuk voor strand én stad.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

SO NEXT SEASON

“Mijn voorspelling voor winter 19-20? De hikingtrend wordt enorm; luipaardprint ga je weer o-ver-al zien, en meerdere oorbellen in één oor wordt ook steeds populairder. Logo’s blijven in, maar het gebruik wordt creatiever: er wordt mee gespeeld, dat maakt het weer spannend. En laarzen gaan in de winter hun comeback maken. Minder populair wordt de belt bag: die heeft zijn momentje wel gehad, denk ik.”

ULTIEME TASSENTIP

“Voor iemand die zó van accessoires houdt, is het heel moeilijk kiezen, maar: ik denk dat dé tas van het seizoen de Gate Bag van Loewe wordt. Die is klassiek, maar met een twist – makkelijk combineerbaar ook. Ja, ik zet mijn geld in op Loewe; sowieso een cool merk, met héél goeie tassen.” 

Shop de trends

Deze maand bij het april nummer van Feeling: € 20 shoptegoed bij deBijenkorf.be

Op elke Feeling-cover zit een kaartje met € 20 shoptegoed bij deBijenkorf.be, de webshop van het iconische Nederlandse warenhuis. In alle rust kies je uit méér dan 1000 topmerken met tijdloze én eigentijdse kleren en accessoires.

 

 

Meer over trends:

Door Els Keymeulen. Foto: De Bijenkorf.