Bijzondere moeder-dochterduo’s: dit is het kleurrijke duo achter Sea Me Happy

Een jaarlijkse traditie op Moederdag hebben ze niet, maar hun verre reizen en inspirerende shoppingtrips omschrijven ze als even waardevol als 100 Moederdagen bij elkaar. Maak kennis met Mercedes en Noémie, het kleurrijke moeder-dochterduo achter Sea Me Happy.

 

We treffen Noémie en Mercedes in hun prachtige showroom in Antwerpen. Een grote, lichtrijke ruimte gevuld met felle kleurtjes en fijne stoffen waaraan je gewoon even moét voelen. Het merk is groot geworden met kleurrijke tie dye kimono’s en wikkelrokjes, maar intussen kan je jezelf van kop tot teen hullen in Sea Me Happy, waardoor elke dag een beetje als vakantie aanvoelt.

Twee kleurrijke visjes in een sharky business

Noémie: “Met beide een diploma in interieurarchitectuur hadden we nooit verwacht samen in de mode te belanden. We hebben ons aan de start van dit avontuur dan ook ferm belachelijk gemaakt op modebeurzen door ontzettend domme – maar belangrijke – vragen te stellen. Gelukkig konden we dat nadien altijd relativeren en er samen eens hard om lachen.”

Mercedes: “Je moet het vooral heel grààg doen. In het prille begin hebben we onze 2 spaarpotjes naast elkaar omgedraaid. We dyeden in de wasbak van onze keuken en hingen de items dan te drogen op rekken in de living. Na een tijdje hing ons hele huis vol en vielen we over de dozen met bestellingen. Nu nog steeds genieten we heel bewust van elke dag, want het kan zo gedaan zijn.”

Noémie: “De drijfveer achter Sea Me Happy is eigenlijk altijd geweest om zoveel mogelijk te kunnen reizen. Mijn ouders namen mij al van jongs af aan mee naar verre en avontuurlijke bestemmingen, zoals Thailand of Maleisië. De reismicrobe is dus niet ver te zoeken.”

Mercedes: “We gaan 2 keer per jaar naar Parijs om onze nieuwe collectie te tonen en 2 keer per jaar op reis voor professionele fotoshoots. Daarnaast proberen we ook vakanties te plannen buiten het werk. Je bent samen elke minuut van de dag met je merk bezig. Daardoor blijft er soms geen ruimte over om persoonlijke dingen te vragen, zoals bijvoorbeeld “hoe was dat restaurantje waar je gisteren naartoe ging?” Als we samen op reis gaan, krijgen we de kans om elkaar even echt terug te vinden als moeder en dochter. Zo kijk ik in het bijzonder met warme herinneringen terug op onze vakantie naar Kaapstad, waar Noémie een tijdje heeft gewoond en ons als local kon rondleiden. ’s Avond zaten we dan rond het kampvuur met een wijntje over het leven te babbelen.”

Als we samen op reis gaan, krijgen we de kans om elkaar opnieuw terug te vinden als moeder en dochter

Noémie: “We zijn ook op vakantie wel veel met mode bezig. Onze koffer zit vol met Sea Me Happy dus een fotoshoot at the beach is nooit ver weg! (lacht) Dat spontane zit dan ook vervlochten in onze identiteit. Daarnaast komen mama en ik telkens vol inspiratie terug van lokale marktjes. Shoppen op reis is voor ons echt serious business. We blijven soms een halfuur in een winkel hangen om te luisteren naar het verhaal erachter.”

Twinning is winning

Mercedes: “Dat doen we trouwens ook bij multibrand-stores waar ons merk verkocht wordt. Toevallig vinden we dat de mooiste winkels van België (lacht), dus bij leveringen blijven we graag even snuisteren. Zo gaan we in Antwerpen vaak langs bij Princess en Baby Beluga, of maken we in Nieuwpoort een stop bij Basile. Wat betreft de grote ontwerpers kijken we op naar Bernadette, of de tijdloze stuks van Dries Van Noten die je eindeloos kan blijven combineren.

Lees ook: Bijzondere moeder-dochterduo’s: het duo achter het Bernadette Antwerp

Noémie: “De helft van onze kleerkast is eigenlijk hetzelfde. We hadden het net nog over een jas die we allebei willen kopen. Het gebeurt niet zelden dat ik mama in het midden van de nacht sms of ik iets dubbel moet bestellen voor haar. (lacht) Onze laatste aankoop samen was een ring ter ere van ons vijfjarig bestaan. Met ‘5 years SMH’ erin gegraveerd, elk in een ander kleurtje en met nét een ander detail. Kortom, Sea Me Happy in een juweeltje.”

Het gebeurt niet zelden dat ik mama in het midden van de nacht sms of ik iets dubbel moet bestellen voor haar.

Mercedes: “Ik vind het ook net zo leuk aan mode dat één stuk beide generaties kan smaken. Zo krijgen wij van winkels vaak de feedback dat onze items verkocht worden aan 14- tot 80-jarigen.”

Noémie: “People make it work, zeker omdat we vaak produceren in onesize. En hoe tof is het om een kledingstuk aan te doen van je mama? Ik weet nog dat ik voor mijn eerste dag naar het middelbaar mama’s Only-jeans aan mocht. Daar stond ik als dertienjarige met mijn mond vol blokjes: and now... I’m a woman!(lacht)

Mercedes: “En ook Noémie heeft een invloed op mijn kledingkeuzes. Dan zegt ze bijvoorbeeld “maar mama, dat is veel te madam voor jou” of “wat is dat nu voor een seutenkleed”. En ik moet haar telkens gelijk geven.”

Noémie: “Ik vind mama’s stijl heel cool ten opzichte van andere mama’s. Ze kleedt zich erg sportief en comfort staat voorop, maar ze legt daarnaast ook sterk de focus op kleurencombinaties. Zo vind ik dat onze woody pants – die ze bijna dagelijks aan heeft – haar prachtig staat. Mama heeft echt de allerzotste kleerkast verzameld doorheen de jaren. Voor haar witte en beige stuks heeft ze nog een aparte kast.”

Mercedes: “Noémie heeft ook die twee kanten. Soms verschijnt ze ’s avonds in een erg vrouwelijke outfit: met een kleedje, strak dotje en een elegant hakje. De volgende ochtend duikt ze op in een oversized hoodie uit de mannencollectie, met een grote street-factor. Noémie gets away with it. Als ik zo over straat zou lopen, noemen ze mij meteen ne rare.” (lacht)

Noémie gets away with it. Als ik zo over straat zou lopen, noemen ze mij meteen “ne rare”

Noémie: “Wat ons kenmerkt, is dat we ons vooral goed willen voelen in wat we dragen. Op mijn sweet sixteen was de dresscode no heels. Ik wou vooral een leuke avond, waarin je je tof én comfy voelt.”

Mercedes: “En zoveel jaar later denken we daar nog altijd hetzelfde over. Als ik Noémie op het strand zie rondlopen in een bikini met daar nonchalant een van onze wrap skirts over, voel je dat het echt klopt.”

 

Lees ook

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content