Exclusief Feeling interview: Helena Christensen

Ter ere van de ‘(RED) is the New Black campagne’* ging Chic Outlet Shopping een samenwerking aan met (RED), de wereldwijde liefdadigheidsorganisatie die in 2006 werd opgericht door o.a. Bono (nvdr: leadzanger van de popgroep U2) met als doel de private sector te sensibiliseren en fondsen te werven om AIDS in Afrika te elimineren. In deze samenwerking werd ook internationaal topmodel en fotografe Helena Christensen betrokken teneinde een speciale editie te ontwerpen van een canvas draagtas.

Feeling mocht een exclusief interview afnemen met Helena Christensen om meer te weten te komen over het project.

Naast je modellencarrière, heb je intussen ook een zeer succesvolle carrière als fotografe uitgebouwd. Kan je daar iets meer over vertellen?
HC: I
k heb in de eerste plaats altijd fotografe willen worden. Het modellenwerk ontstond uit de nood om mijn fotografie-opleidingen te kunnen financieren. Het liet me tevens toe om met de beste fotografen ter wereld samen te werken en dankzij hen een enorme hoeveelheid aan technische kennis te verwerven.

Je gaf Chic Outlet Shopping een van een foto’s teneinde er een exclusieve tote bag mee te ontwerpen waarmee geld kon worden ingezameld voor (RED)*. Vanwaar de interesse voor dat project?
HC: Ik ben al langere tijd een fan van (RED). Het was dan ook een bijzondere eer voor mij dat ze mij benaderden voor dit project. Het geeft me een bijzonder gevoel te weten dat ik op deze manier kan bijdragen tot het realiseren van een AIDS-vrije generatie tegen 2015.

Kan je iets meer vertellen over de foto die voor de tote bag werd gebruikt?
HC:
Ik heb een grote voorkeur voor natuurfotografie, zeker voor bloemen. Toen ze me vroegen om een geschikte foto te maken voor een tote bag, dacht ik meteen aan mijn zwart-wit bloemenfoto’s. Niet alleen omdat ze esthetisch erg mooi zijn maar ook omdat ze tijdloos zijn. Ik vond het fantastisch om tijdens de lancering van de actie in Maasmechelen Village de tassen allemaal naast elkaar uitgestald te zien staan. Op die manier kwam het beeld nog beter tot zijn recht.

 

Het is niet de eerste keer dat je inzet voor een humanitair project. In het verleden werkte je ook reeds voor Oxfam en Chernobyl Charities, niet waar?
HC:
Ik heb me inderdaad al voor verschillende liefdadigheidsorganisaties ingezet en ik vind het ook telkens weer een eer om gevraagd te worden voor dergelijke projecten. Ik heb immers niets dan bewondering voor de mensen die fulltime werken voor deze organisaties. Vooral ook omdat ik uit eerste hand weet hoeveel energie, tijd en liefde zij in deze projecten steken.

Kan je ons al iets vertellen over je eerstvolgende project?
HC:
Na drie jaar het gezicht van Triumph Essence te zijn geweest, heb ik voor de lente/zomer 2013 zelf een collectie voor hen mogen ontwerpen. Het was een boeiend project om deel van uit te maken en ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. Het is een bijzondere mix geworden van vintage stukken die zowel onder je kleding kunnen worden gedragen als op zichzelf, in combinatie met de reeds gekende expertise van Triumph. Ik ben zelfs al begonnen met het ontwerpen van een tweede collectie voor de herfst van 2013 met een compleet andere look & feel.

 

De limited edition canvas draagtas die Helena Christensen ontwierp ten voordele van (RED) zal vanaf 1 februari exclusief te koop zijn in Maasmechelen Village en alle andere Chic Outlet Shopping Villages in Europa voor slechts 10 euro. Alle opbrengsten van deze verkoop zullen integraal naar (RED) gaan ter ondersteuning van het realiseren van hun doel: een AIDS-vrije generatie creëren tegen 2015.

*De ‘(RED) is the new black’ campagne zal gedurende de hele maand februari lopen doorheen de 9 Chic Outlet Shopping Villages in Europa. De kleur rood speelt letterlijk de hoofdrol in een gevarieerd programma waarin bijzondere promoties zullen worden aangeboden door verschillende luxe- & lifestylemerken.

Partner Content

Gesponsorde content