Home Mode Milaan, dag 4 en 5
Milaan, dag 4 en 5

Een weekend in het teken van het eeuwige "chic"

Milaan zou Milaan niet zijn zonder bont. Dit seizoen nog meer dan anders. Zeer aanwezig bij Marni, bijvoorbeeld. In een bijna mythische atmosfeer met als decor een geprojecteerd bos in zeefdruk (een thema dat we diezelfde dag ook tegenkwamen bij Salvatore Ferragamo) werd de Marni-vrouw van nu voorgesteld. De mode was elegant, in de typische stijl van het huis, zonder de overdosis prints en de vergulde barok van vorige seizoenen. Deze keer geen ostentatieve praal, maar veel zwart, grijs, leer en (héél veel) bont, zelfs op laarzen of langs de rand van een mantel. Er werd ook gewerkt met verschillende soorten bont op hetzelfde kledingstuk, om de trend te accentueren. Verder waren er veel stukken van gekookte wol, die het lichaam van de modellen op hun platte laarzen en schoenen nauw omsloten. Dat bewijst dat de "grand chic" in 2013-2014 weinig nodig heeft om mooi te zijn. Mooi en bijna tijdloos.

Dezelfde indruk kregen we bij Salvatore Ferragamo. Hoewel de show zeer inspirerend was (met een glimlachende Virginie Ledoyen op de 'front row'), was er weinig  bling te zien en het resultaat was bijna formeel. Wat de kleuren betreft, was er het (alomtegenwoordige) zwart, maar ook wit en marine. Maar ook al hadden ze niets spectaculairs of revolutionairs, de ultrachique coltruien, de rechte jassen, de slanke broeken –  ultralang, met split onderaan – de jurken van bont, en de gebreide rechte jurken met half doorzichtige mouwen waren stuk voor stuk prachtig. Bij zoveel ingetogenheid leek het bijna of de sixties lakregenjassen in zwart en wit, en de opengewerkte laarzen die erbij gedragen werden, op de verkeerde catwalk beland waren. In elk geval leverde de show een overvloed aan chique inspiratie, heel stijlvol en onvoorstelbaar draagbaar.

Bij Jimmy Choo was de sfeer zonder meer sexy, als een foto van Helmut Newton. Sandra Choi (die na het recente vertrek van Simon Holloway in haar eentje de artistieke leiding heeft), liet zich dan ook inspireren door het werk van de fotograaf en brengt een collectie die gedomineerd wordt door bont (once again) en tassen versierd met metalen handboeien (een bijna fetisjistische verwijzing die Newton niet zou misnoegen). Hoewel ze vooral sculpturaal is, laat de nieuwe wintercollectie van Sandra Choi ook ruimte voor draagbare en praktische mode voor elke dag: militaire laarzen en chique mocassins.

"Draagbaar" en "praktisch" zijn ook twee sleutelbegrippen bij Tod's. De fans van het Italiaanse merk weten wat ze willen. Tod's is een must voor op reis of voor dagelijks gebruik, al vele jaren lang. Deze Milaan Fashion Week was dé gelegenheid voor het merk om hulde te brengen aan een van zijn meest beroemde klanten: Prinses Diana. In het boek "Timeless Icon", uitgegeven door Electa, staan 92 foto's van de modebewuste prinses, en op 6 ervan draagt ze instappers met rubberen studs of een tas van het Italiaanse merk. Tod's vierde de lancering van het boek met een party waarop le tout Milaan bijeenkwam. TIMELESS ICON is voor 49 euro te koop in boekhandels over de hele wereld, en de opbrengst steunt onder andere  'Clic Sargent', een van de eerste liefdadige doelen waar Diana zich voor inzette.
MH