De voorstelling van Gucci’s nieuwste cruisecollectie in het Musei Capitolini in Rome eergisteravond, was er eentje om u tegen te zeggen. Als rode draad doorheen zijn jongst gecreëerde lijn, koos creatief directeur Alessandro Michele immers voor een paar sterke, politiek geïnspireerde boodschappen: zowat alles in de collectie draaide om de gelijkheid tussen man en vrouw, keuzevrijheid wat je eigen lichaam betreft en vooral ook rond de ‘pro-choice’-boodschap voor het recht van vrouwen op abortus!

Ten gevolge van een recent gewijzigde abortuswet in Georgia (V.S.), speelde het abortusdebat in een heel aantal westerse landen de laatste weken en maanden weer aardig op. Ook in ons land ligt er op het onderwerp nog steeds een groot taboe, maar steeds meer stemmen klinken op om meer openheid rond ‘abortus’ te creëren.

Vooralsnog durven veel vrouwen die ooit – al dan niet noodgedwongen – voor abortus kozen, daar niet openlijk over spreken. Iets dat – in een open samenleving als die van vandaag – toch beschouwd kan worden, als een groot pijnpunt.

Samen met een duidelijke ‘Pro-Choice‘-boodschap, bracht Gucci-ontwerper Michele met zijn gedurfde en absoluut androgyne cruisecollectie ook een duidelijk gendergelijk standpunt naar voren: mannen en vrouwen zijn niet alleen gelijk, maar mogen ook vrij kiezen hoe ze zich gendergewijs definiëren. Alles behálve conservatief hokjesdenken is geoorloofd!

My body, my choice

Het ‘pro-choice’-gedachtegoed liet Michelle sterk doorleven door her en der zeer expliciete verwijzingen in de vorm van slogans in zijn collectie te integreren: onder meer een blazer met ‘My body, My choice’ en een frêle jurk met een geborduurde en embellished opdruk van het vrouwelijke voortplantingsorgaan, lieten niets aan de verbeelding over.

Feministische Golf

Maar ook subtielere verwijzingen vonden hun weg naar de runway. Zo prijkte ook ergens ‘May 22, 1978’, de datum waarop abortus legaal werd in Italië en had de hele look and feel van de collectie niet zómaar bijzonder veel weg van een iets moderner en uitdagender getrokken jaren ’70-look.

De jaren zeventig waren immers dé jaren bij uitstek waarin er voor het eerst massaal en hevig gevochten werd voor ‘vrije liefde’ en een meer feministisch wereldbeeld.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Gendergelijkheid en fluïditeit

Tot slot zeiden ook de keuze van accessoires, de beautylooks en het type model dat Gucci dit voorjaar op zijn runway liet lopen, iets over het gendergelijke wereldbeeld van de hoofdontwerper. Veel androgyne gezichten, hoekige vormen, gespierde lichamen en beautylooks die voor zowel de deelnemende mannelijke als vrouwelijke modellen niet zo ver uit elkaar lagen.

De boodschap van Gucci op dat vlak, ligt dan ook duidelijk in lijn met de voorgaande: ook wat betreft je genderkeuze, lichaamsbeleving en zelfexpressie, wees vrij om te doen wat je wilt, hoe je het wilt.

Een absoluut zálige collectie, met een nog záligere boodschap als je het ons vraagt!

Gucci Cruise 2020 in beeld

Benieuwd naar meer silhouetten uit de Cruise 2020-collectie van Gucci. Hieronder nog enkele prachtexemplaren op een rijtje.

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

 

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

 

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

Gucci cruise 2020

Gucci Cruise 2020

Gucci Cruise 2020

Lees ook: