Home Psycho & Relatie 7 fouten om niet meer te maken in 2016

7 fouten om niet meer te maken in 2016

7 fouten om niet meer te maken in 2016

Ai, die dagelijkse confrontatie met je spiegelbeeld en dat eeuwige schuldgevoel. Troost je: je bent niet alleen. Nog beter: gooi die ballast overboord en ga in 2016 een stuk lichter door het leven. Wij beschrijven de 7 fouten die iedereen maakt én hoe we deze kunnen vermijden. 

 

1. Sleutelen aan je partner

Véél vrouwen kennen het verlangen om hun partner vestimentair te pimpen, en dat is meestal geen slecht idee. Maar wat gebeurt er als je ook zijn lijf en zijn manier van doen wilt boetseren? Heeft ook hij, net als jij, geen recht op zijn kleine kantjes en gebreken?

  • Actieplan:  geniet van de verschillen
    Rika Ponnet: “Als mannen voelen dat ze klein worden gemaakt, kruipen ze in hun schulp, of gaan ze nog harder op hun strepen staan. Beter is het om op een constructieve manier te communiceren, mét respect. Je kunt beter gewoon zeggen wat jij graag zou hebben, in plaats van de ander op zijn fouten te wijzen. Vraag je ook af wat er onder je onvrede zit. Je man in wezen veranderen, is trouwens onmogelijk. Je hebt voor hem gekozen, dus hij is goed zoals hij is. Richt je op het tot stand brengen van meer verbondenheid tussen jullie, niet op zijn tekorten. 

2. Niet loskomen van je moeder 

En zo’n knellende moederband kan heftig zijn. Kijk maar naar Laure. De vader van Laure (24) vertrok toen ze tien was. Ze heeft een grote loyauteit naar haar moeder, en die komt haar in de weg te zitten wanneer ze een vriend krijgt: “Bram wilde gaan samenwonen, maar ik zag het niet zitten om mijn moeder alleen te laten. Dus vroeg ik Bram bij ons te komen wonen. Dat wilde hij niet. Nu heeft hij een appartement gekocht, en binnen twee weken verhuis ik daar naartoe. Daardoor ben ik in een rollercoaster van emoties terechtgekomen." 

  • Actieplan: knip zelf de navelstreng door
    Rika Ponnet: “De macht en verantwoordelijkheid zitten altijd bij de moeder: zij moet eigenlijk haar kind stimuleren én de ruimte geven om autonomie te kunnen ontwikkelen. Als dat niet lukt, worden de banden soms op radicale wijze doorgeknipt. Grenzen stellen, is daarbij erg belangrijk. Als moeder is het een uitdaging een nieuwe invulling te geven aan je leven als de kinderen de deur uit zijn. Voor een dochter is het belangrijk te beseffen wanneer haar moeder grenzen overschrijdt.”

3. Jezelf constant voorbij hollen

Twee keer per jaar op vakantie, en de tijd daartussen: hollen om je hoofd boven water te houden. Je drijft op adrenaline, en je komt nooit tot stilstand, nooit tot rust. Ook je vrije tijd plan je helemaal vol. Zelfs je kinderen hebben een dozijn hobby’s. Waarvoor ben je bang? Misschien voor het alleen-zijn? Want stilte confronteert je met jezelf. De ratrace zorgt ervoor dat je daar helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Het is een verslavende vluchtweg.

  • Actieplan: eerst energie tanken, dán werken 
    Erna Claes: “Mensen denken soms dat je bijzonder ingewikkelde cursussen moet gaan volgen om de rust in hun leven terug te vinden, maar eigenlijk kan het gewoon met doodeenvoudige dingen: genoeg lichaamsbeweging, gezonde voeding, ontspanning en voldoende slaap. Tegenwoordig leeft ook het idee dat je eerst hard moet werken, en als je batterij leeg is, dat je ze dan even snel kunt opladen door te rusten. Terwijl het beter is eerst te zorgen dat je bidon vol is, en dan eventueel aan de slag te gaan."

4. Geobsedeerd door je gewicht

Onderzoek van WeightWatchers wijst uit dat 2 op de 3 vrouwen altijd bezig zijn met hun gewicht. De helft is ontevreden met wat ze zien in de spiegel. Maar liefst 80% van de vrouwen vindt dat de maatschappij hen een slankheidsideaal oplegt, en maar liefst 7 op de 10 voelt zich dik in de nabijheid van vriendinnen.

  • Actieplan: leef gezond in jóúw lijf
    Pieternel Dijkstra: “Vertrek vanuit jezelf en vanuit jouw lichaam. Vaak zijn de doelen die vrouwen zichzelf stellen onrealistisch. Kijk naar je eigen unieke lijf, en zie wat het nodig heeft om gezond en mooi te zijn. Diëten werken overigens niet. Wat nodig is, is een structurele gedragsverandering, met gezond eten en genoeg bewegen. Eet je gezond en beweeg je voldoende? Dat is de enige vraag die je je moet stellen. Gezond leven is belangrijker dan een ideaal gewicht.” 

5. Aah… dat eeuwige schuldgevoel

Je had zo’n strak dieetplan, maar kon tijdens dat etentje met collega’s toch die zalige chocolademoelleux niet weerstaan. Fail, fail… morgen ga je vasten. Of: je was moe en gestrest toen je thuiskwam van je werk, en hebt een van je kinderen afgeblaft. We kennen het allemaal: dat knagende gevoel, maar is het wel altijd terecht?

  • Actieplan: behandel jezelf als een goeie vriendin
    Pieternel Dijkstra: “Wees je dus bewust van wat je allemaal moet van jezelf – slank zijn, een goeie moeder, een ideale partner, een excellente werknemer – en neem even afstand. Misschien móét je dat toch niet allemaal. Als je je ergens schuldig over voelt, vraag je dan af: is het zinvol als ik dit ga corrigeren? Wees mild voor jezelf. Behandel jezelf als een goeie vriendin, die ga je toch ook niet veroordelen als ze eens een fout maakt?" 

6. Je kind verwennen

Pamperen, dat is wat onze generatie met haar kinderen doet, ook al zijn ze allang uit de luiers. Er is zelfs een woord voor: helikopterouderschap. Boterhammen smeren voor een jongen van veertien. Hem naar de voetbaltraining voeren, want god, het regent een beetje. En dan is er nog de materiële verwennerij. 

  • Actieplan: Er zijn (als het nodig is)
    Rika Ponnet: “Je taak als ouder is om er te zijn als je kind je nodig heeft, als het bij jou komt om steun, troost of raad te krijgen. Sommige ouders willen zich echter op élk moment nodig voelen. Wat je je moet afvragen, is: heeft mijn kind me echt nodig, of ben ik het zelf die een bepaalde nood ervaart? Wees ook niet al te inschikkelijk. Verschilervaringen, in conflict gaan, zijn belangrijke leermomenten. En het leert ook conflicten op te lossen. Je kind té graag zien, willen dat je kind altijd je beste vriend is, is geen goede strategie. Het zegt meer over je eigen behoefte aan nabijheid en erkenning dan over datgene wat je kind écht nodig heeft.”

7. Moe van je perfectionisme?

Eigenlijk zijn we allemaal diep vanbinnen een beetje wabi-sabi. Dat is een Japanse levensfilosofie die zegt dat niets perfect is, en dat juist imperfectie de dingen mooi maakt. We wéten dat, en toch bezondigen velen van ons zich het nastreven van onmogelijke standaarden. We leggen de lat graag hoog, soms veel te hoog, omdat we aan de verwachtingen willen voldoen. 

  • Actieplan: kies je perfecte momenten
    Erna Claes: “Als mensen me tijdens een training vragen of ze ooit van hun perfectionisme afkomen, antwoord ik simpelweg ‘nee’. Het maakt deel uit van een ingesleten gedragspatroon. Ik leer ze alleen om op sommige domeinen in hun leven minder perfectionistisch te zijn. De grootste opdracht voor sommigen is om eens iets door iemand anders te laten doen. Dat kunnen perfectionisten héél moeilijk. Dus: als je man heeft gestofzuigd om je te helpen, begin dan niet te zeuren dat het niet perfect is. Wees dankbaar en ga niet stiekem de resterende stofjes opzuigen. Ik zeg altijd: daarmee zuig je alle liefde weg. Dat vinden mensen soms best confronterend!”

 

Lees ook: